Jeg har noen spørsmål om vannskilpadder

Inaktiv bruker
Jeg har ikke det.

Kan de bite?
Hvor lenge kan de være over og under vann?
Kan en baby skilpadde spise småfisk?
Hvorfor er det ikke lov med det i norge? Jeg har veldig lyst på det!
Det finnes mange typer vannskilpadder. jeg har selv hatt en, og jeg vil ikke anbefale deg å ønske deg.

Ja, de kan absolutt bite. De er heller ikke så trege som mange kanskje tror. De har et kraftig bitt som lett går igjennom huden. Mange kan være aggressive. De fleste er kjøttetende arter.

De kan være under vann ganske lenge, men de puster luft, så de må selfølgelig opp av og til. De kan være på land ganske lenge, men de må ha helst ha tilgang på vann hele tiden. (de trenger ganske stor plass)

En baby skilpadde kan nok ta småfisk ja. Men det kommer nok ann på både type skilpadde og type fisk, og foringsforhold.

Det er mange grunner til at det ikke er lov. En av de største grunnene er salmonellasmitten. Det kan du lese mer om på wikipedia.
Andre grunner er at reptiler krever mye kunnskap og ansvar av eier. Og desverre er det allerede alt for mange som ikke har peiling på hva de driver med som skaffer seg slike dyr. Jeg er en av dem, men skjønte jo ganske så fort at skilpadder ikke er så kule som jeg trodde.

Hvis du absolutt skal ha skilpadde, så bør du søke om en lovlig type landskilpadde.

Forresten, denne tråden kommer nok til å bli stengt, siden det ikke skal diskuteres ulovelige dyr her. Men det finnes flere gode, norske forumer for reptiler og amfibier. Der får du nok mer utfyllende informasjon.
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar! Det er greit
Den jeg har er skikkelig artig så tror du var ganske uheldig eller bare at skilpadde rett og slett ikke er noe for deg spesifikt
Plussmedlem
Bare til informasjon, forrige innlegg var for 12 år siden og brukeren har ikke vært aktiv på flere år....
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap