Blir jeg en fiskemorder nå?

Hei

Jeg er en av dem som først kjøper og deretter leser.

Jeg har kjøpt meg et 190 liters Wromak akvarie. Kjøpte dette da det ikke har innebygget pumpe. Til sirkulasjon har jeg installert en AM-TOP AT-3338 utvendig pumpe "skal klare 600L tank"

Videre har jeg i 3 omganger pumpet in 10 liter med filtervann, noe jeg også vil gjøre 3 ganger til i kommende uken.

Jeg har mye planter i akvariet og 2 store røtter.

Nå til problemet:
Siden jeg var litt rusten vedrørende akvarie (8 år siden sist) har jeg nå etter kun 1 uke satt inn noe fisk, 5 guppy, 5 platy, 4 scalarer, 3 algespisere og 3 jeg ikke husker navnet på, se vedlagt bilde

Neste helg reiser jeg vekk i 2 uker og det er på dagen da akvariet har hatt vann i seg i 2 uker. det er vel sikkert samme dagen Nitrit begynner å komme...

Jeg har kjøpt inn en foringsautomat som jeg tenker er mye bedre enn dette man bare slenger i tanken.

Jeg har en PH på 7,5 i tanken nå og måler daglig både den og nitrit, men ettersom Nitrit ikke kommer før etter 2 uker er jo det meningsløst å måle enda og jeg skal kjøpe dråpetester for ammoniak i morgen.

Gode råd er hjertlig velkommen

Burde jeg alliere meg med gode naboer for eventuelle vannskift behov mens jeg er vekke, samt å fjerne "døde" fisk?

Ble desverre oppmerksom på denne siden etter at fisk var kommet inn "etter anmodning fra fruen ble de kjøpt"

Hadde jeg sett denne siden først hadde jeg naturligvis nektet henne dette og samtidig benyttet meg av salmi metoden, hvilket jeg syns virker meget smart!.

Ja.. da kan dere begynne hudflettingen
Tja, er vel bare å ta av deg skjorta og forberede deg på å bli fiskedasket ;o)

http://www.youtube.com/watch?v=IhJQp-q1Y1s&feature=player_detailpage

Etterpå kan du se om du finner noen i ditt nærområde som har et innkjørt akvarium som du kan få filterslam av. Dette tømmer du oppi ditt filter, og filteret er "kickstartet" med de bakteriene som behøves for å unngå problemer :o)
Hehe ja jeg er klar

Har kjørt igjennom 30 liter med filter slam til nå og skal kjøre igjennom 30 liter til nå i løpet av uken..

Er slammet "ferskt" slam som du har hentet fra et innkjørt akvarium?

Har du mulighet til å måle nitrat?
Det finnes ikke Nitrat i vannet enda, prøvene blir gule. Men Nitrat kommer vel ikke før etter 2 ukers tid?

Ja.. Filterslammet kommer fra innkjørt akvarie. Det burde vel hjelpe litt?
NitrAt og nitrItt er ikke det samme. Nitritt er giftig, nitrat er "restproduktet" og mat til plantene. Lett å blande sammen, men husk på dette:
- nitritt er no dritt, nitrat er plantemat ( sitat fra MonaO)

Hvis du har tilført filterslam så er mest sannsynlig filteret kickstartet :o)
Det du evt bør passe på når dere drar er å ta en grundig vannbytte først, og IKKE gi mat når dere er borte. Fiskene klarer seg fint uten mat i 2 uker, men takler dårlig nitritt.
Takk for hjelpen og raskt svar

Jeg skal gjennomføre et stort vannbytte før jeg reiser og stille formaskinen til et minimum.

Da holder jeg deg ansvarlig hvis det ikke går
Ville heller kuttet ut foringen i 2 uker enn "minimum". Algeeterne og levendeføderne vil beite på algene, og scalarene vil spise eventuelle guppybarn som sikkert dukker opp. Så lenge fiskene er voksne og i greit hold, så går det helt fint å ikke mate i 2 uker.

Fisker er kaldblodige, og har en anderledes fordøyelse enn pattedyr. De senker aktivitet og forbrenning med lite mat. Det dummeste du kan gjøre er å fore hardt før du drar, for deretter å ikke mate på 2 uker. Da er fiskene "innstilt" på mye mat, og så kommer det ingenting. Ikke bruk feriefor heller, de forurenser mye. Og om du får en fiskepasser til å mate, så mål opp bittelitt mat på forhånd så fiskene ikke blir overforet.
Takk for hjelpen Stine

Jeg håper dette vil hjelpe og jeg er naturligvis en angrende synder. Jeg håper at tilført filterslam vil bidra til at jeg ikke kommer hjem til massedød av 19 fisk.

Jeg poster oppdatering av hvordan det hele endte når jeg kommer hjem og akvariet er helt oppe å går slik jeg ønsker det.

God sommer !!
Vi har alle vært nybegynnere :o)

ALLE her har gjort sine feil, men så lenge man er villig til å lære og tenker på hva som er bra for fiskene, så går det som regel bra :o)

Akvaforum er et flott sted for alt man lurer på rundt akvariehold, samt å dele erfaringer, oppturer og nedturer.

Håper det går bra med fiskene dine, og ønsker deg også en riktig god sommer :o)
Du skriver at du har pumpet inn 30 liter filtervann. Hva mener du med det? Er det vann som er hentet ut av et bøttefilter (utvendig filter)? I så fall, var det bra grumsete? Hvis du neste gang kan klemme ut litt fra filtermediet i det filteret du henter "filtervann" fra ut i filtervannet, vil det bidra betydelig.

Hvis du på mandag ikke finner ammoniakk (NH3/4), har sannsynligvis kickstarten virket. Hvis du kan få noen til å bytte vann for deg, synes jeg at det er en god ide. Foring er jeg, som StineMari, mer i tvil om. Det er nok flere som har mistet fisk som følge av "snille" foringshjelpere enn av mangel på mat. Det er jo så morsomt å se fiskene komme for å spise!
Lykke til!
Hei igjen

Takker igjen for all hjelpen her:9

Jeg filtervannet jeg har pumpet ut er fra beholderen til utvendig pumpe ja. Vi klemte møkka ut av filtervatten og det er dette vannet jeg har fått 30 liter fra og skal ta ytterligere 30 liter til i neste uke. Jeg har Midtun zoo som nærmeste nabo, enkelte av de som jobber der er akvarie entusiaster på sin hals og det er de som nå hjelper meg å kickstarte akvariet mitt.
Jeg leser side opp og side ned her inne at man ikke alltid skal høre på dem siden ja, de skal tjene penger. Men har ikke fått intrykket av dette vedrørende dette.

Hadde jeg vært smart(ere) hadde jeg selvsagt lest meg opp på dette innen vi kjøpte tanken. Men vi skulle i utgangspunktet kjøpe en fiskebolle med 2 gullfisker i til 500 kr Så ble det da akvarium og 13,000kr i stedet

Og med det ble endelig den gamle hobbyen min sparket igang igjen hehe.

Sist jeg hadde akvarier var knapt internet funnet opp, men nå blir jeg helt imponert over hvor mye hjelp det er å finne.

Bukker og takker!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap