Hvordan sette opp filter i akvarie

Hei

Er en ny akvarist.
Har et 64L akvarie som jeg har arvet, og ei pumpe som fulgte med.
Lurer litt på hvordan denne pumpen skal stå.

Er en lignende type som dette, bare for mitt akvarie.
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=200602&t=temartic_e&userid=THHfJmn8Pw7zthqLu5bJHjaZLEGECD80IU8

På disse så er det et lite plastrør på toppen som man kan justere en liten åpning på. 'Skal denne være over vann? Den er det hos meg nå. Fulgte ikke bruksanvisning med.
Så nå blåser den luft inn via den større grå saken man kan vri på for å justere den andre åpningen.
Hvor går vannet inn og filtreres?
Er det meningen at denne skal være under vann, og vann skal inn der, og så blåses ut der det nå blåses ut luft?
Sorry for dumme spørsmål, men er helt blank på det her :P


Lurer også litt på dette med fisk når det blir tid for det.
Vil ha noen sånne guppyer, er 5-6 ok mengde? og en av de som svømmer på bunn og spiser alger. Kan jeg f.eks ha et skjell og en snegle i tillegg? Vil ikke at det skal bli for liten plass for fisken. Liker fargerike fisker. Så blir blå guppy
ingen spørsmål her er dumme

filteret skal henge på glasset i siden på akvariet og pumper inn vann i rillene nede (på den du viste) og spruter ut i åpningen oppe. filteret skal vere helt under vann når det er på.dårlig bilde, men bakerst til venstre henger mitt filter

5-6 guppier er grei mengde fisk til en 60liter. pass på at du har 2-3 hunnfisker per hann slik at di ikke blir aggressive mot hverandre. hannfiskene har mye finere farger enn hunnfiskene og det er lett å se forskjell. her står det mer om guppier.

vis du vil ha snegler så går det helt fint. din lokale dyrebutikk har sikkert massevis og du kan godt starte 4-5 små snegler. mange snegler formerer seg ganske fort så du trenger ikke å kjøpe mer :P De trenger lite plass og tar ikke opp noe plass for dine guppier.

Er ikke helt sikker på hva du mener med skjell, men vis det er muslinger du mener så tror jeg det skal gå fint. Har ingen erfaring med muslinger

med sånn som spiser alger mener du sikkert denne? en slik går veldig fint ilag med guppiene. de bør ha en rot å gnafse på og et par gjemmesteder som for eksempel en kokosnøtthule(bak til høyre) eller andre ting.

har du lys til akvariet? Du bør ha planter i akvariet og di må ha lys rundt 12 timer dagen.

du bør la akvariet gå med vann og filter i et par uker før fisken kommer. Da kan du sette inn dekorasjonen og vis du har akvariebutikk i nærheten kan plantene komme inn et par dager etter at du har satt det i gang. Da kan du også sette i snegler og reker. Etter rundt 2 uker kan du komme med di første fiskene.
Det er viktig å gjøre dette slik at bakteriefloraen i filteret er klart til fisken kommer og forurenser.
vis du ikke gjør det vil ikke filteret være i stand til å rense opp avføringen til fisken og matrestene og det vil komme giftstoffer og fiskene vil sannsynligvis dø.

Fortsett å spør om det du lurer på. Mange folk som vil hjelpe deg på veien her lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap