Overbefolket?

Lurer rett og slett på om karet mitt er overbefolket eller ikke? Vil ikke gå i fella å ha for mange fisk i!

Karet det dreier seg om er ett Ferplast Dubai 190liter.

Der bor det:
4 ancistrus
5 kardinaltetra
5 otto
2 sverddrager + yngel
8 forskjellige gurami (dverg,honning,blå,perle)

I tillegg har jeg fire gule kuleskjell (vurderer å skaffe flere)

Er dette for mange fisk??
Om karet er overbefisket eller ikke kommer an på mer enn antall og arter.

Feks vil yngel og yngre fisker vanligvis ta mindre plass og forurense mindre enn voksne av samme art. Vær obs på at de fleste fisker som selges i butikkene er unge individ som vil vokse mer eller mindre avhengig av art. Noen fisker vil også bli aggressive når de blir kjønnsmodne og jage det meste av annen fisk i karet slik at det faktisk kan bli overbefisket selv med et enkelt par fisker i et akvarium. Dette avhenger selvfølgelig også av størrelsen på karet i forhold til artens krav.

I tillegg så er kan overbefisking føre til at det oppstår nitritt om filteret er for lite til belastningen og/eller høy nitrat om du ikke skifter vann ofte nok. Det kan derfor være en fordel å kjøpe inn dråpetester for å holde et øye med disse to verdiene. Har du så mye fisk og/eller forer så mye at du får utslag på nitritt, eller nitrat på mer enn 25-30 før vannbytter så kan det tyde på for lite filter (nitritt) eller for mye fisk/avfall og/eller for sjeldne vannbytter (nitrat).

Jeg vet ikke om fiskene dine er fullvoksne, men ut fra de artene du nevner så ville jeg holdt et øye med vannverdiene. Vær også obs på at enkelte guramier kan bli ganske aggressive om de finner på å leke. Spesielt blå gurami er kjent for å kunne være plagsom.

Må også nevne at feks kardinaltetra og sverdrager krever vidt forskjellige vannverdier. Å gå i feil vann tar ikke livet av de umiddelbart, men de kan svekkes, bli syke eller få forkortet levetid. Anbefaler deg å lese om artene du har i fiskebasen.
Du skriver 8 forskjellige gurami, men spesifiserer ikke noe antall...? Eller mener du bare en av hver? Det er egentlig ikke så lurt å kaste sammen flest mulig arter og færrest mulig av hver eksemplar.
Svært mange fisk trives best sammen med flere av sine egne. Unntak finnes så klart, som f.eks. ildhale som er en solitær fisk, men guramier, levendefødere og tetraer som er vanlige fisk i handelen, trives alle best sammen med sine egne. Tetraene du nevner kunne du godt hatt mange ganger så mange eksemplarer av. 4-5 kardinal- eller neontetra er ingenting. 20 er bedre osv. Tenk på at i naturen lever disse i enorme flokker på mange, mange tusen eksemplarer. De finner trygghet i å være mange, og det har en del å si for trivselen deres.

Jeg synes forøvrig ikke at akvariet ditt høres overbefolket ut, men noen guramier liker å okkupere områder og holde det fritt for rivaler, så det kan kanskje bli litt mye med mange guramier. Det er overflatearealet som hovedsaklig teller for disse.
Grunnen til at jeg lurte var egentlig fordi at det blir så mye dritt på bånn av akvariet, så må slamsuge relativt ofte. Nitritt har jeg ikke hatt siden innkjøring og nitratverdiene ligger på mellom 10 og 15 Syns heller ikke jeg gir for mye mat, de spiser det opp på 3-4min.

Kardinaltetra'ene er på vei ut, hadde opprinnelig 30stk, men mesteparten er omplassert. Har 2 blågurami(gutt+jente), 3 perlegurami(1gutt2jenter) 2 honninggurami (to jenter) og 1 dverggurami (nærmer seg 3 år, og har mistet dama si).

Har bestilt utvendig filter og håper at det hjelper på slamsuging-problemet.
Da høres det ut som du har god kontroll
For lite filter kan føre til mye grums så forhåpentligvis vil en større utvendig hjelpe deg der. Produsentene virker veldig optimistiske på sine varers vegne, så det er ofte en god tommelfingerregel å velge filter beregnet på et dobbelt så stort akvarie enn de anbefaler
8 guramier i 190 l høres mye ut. Ikke på grunn av overbefolkening men på grunn av territoriel adferd. Jeg nylig måte flyte 2 blåguramier (par) fra en 300 l fordi de sloss mot perlguramier og skalarer. Men de kan være individuelle forskjeller og mange planter hjelper. Hold likevel høye med de jeg er inntrykk at de blir mer issige med alder.
Skal være obs på det med territoral atferd. Akvariet er godt beplantet og har godt med flyteplanter, så har gått bra til nå Skulle egentlig bare være barnevakt for perleguramiene, men ser ut til at de blir her for godt :p

Med god hjelp her innefra bestilte jeg likegodt ett utvendig filter som er egnet til akvarier opp mot 500l. Så satser på at det blir bra
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap