Byttet vann

For noen dager siden byttet jeg vann, veldig mye, pluss at jeg tok vasket det (Ikke med såpe!). Men så lurer jeg på om jeg skal tilsette noe. Jeg vet at jeg burde kjøpe meg sånn test, men har ikke fått gjort det enda. Så skal jeg bare la det vær?
Har tilsatt sånn akvariesalt og litt sånn forskjellig, men skal jeg egentlig gjøre det?
Noen som vil komme med svar ?
Hei IAK!
Jeg lurer på litt før jeg kan gi deg skikkelig svar:
Hvor lenge har akvariet ditt vært i drift?
Hvor stort er det?
Hva slags fisk har du i akvariet?

Ofte er det bedre og bytte noe vann hver uke, enn og bytte masse vann på en gang en sjelden gang.
Pumpa/filteret renser du når du ser at det kommer mindre vann ut enn du ønsker ut av den (noen fisk vil ha mye strøm i vannet og andre mindre)

Hva du eventuelt skal ha av tilsetninger i vannet ditt vil avhenge av hva slags fisk du har, og hvilke vannverdier du har (pH, GH og KH). Dersom du ikke vet hva disse er, og ikke har mulighet til og måle de, er det ofte bedre og ikke tilsette noe! Men kanskje en voksen kan hjelpe deg og måle disse verdiene?

Det er en del som bruker Aqua Safe i akvariet. Noen gjør det for sikkerhets skyld, mens andre mener det er tull! Jeg tilsetter litt dann og vann, spesielt dersom jeg har tatt lunka vann rett fra springen!

Håper dette hjalp deg litt, men svar gjerne på spørsmåla jeg stilte!

MVH Pål
Jeg har en kampfisk og en alge"suger" Er litt usikker på hva den heter. De er i en 50 liter. De har jeg hatt ganske lenge, men så ble det litt tull for jeg er usikker på hva jeg skal ha i når jeg ikke har så tester.. Jeg har aquasafe ja, tok litt i når jeg bytta.
Har hatt det siden i november i fjord, men tok ikke fisk i før i begynnelsen eller slutten av november/desember. Men da har jeg jo bytta vann ofte og lite.
Da trenger du ikke tenke på å tilsette akvariesalt eller andre ting med de fiskene! Aquasafe kan du jo bruke dann og vann.
Angående vannbytte kan du jo skifte et sted mellom 10 og 20 liter i uka, men du har også lite fisk i et såpass stort akvarie, så om du hopper over en uke er det ingen krise!
Når du skal rense filteret, så er det lurt og tappe akvarievann i ei bøtte (som det IKKE har vært såpe i!!) og skvise svampen der!
Ellers trenger du nok ikke teste stort, med mindre du lurer på om noen av fiskene er syke eller noe! Da kan det være lurt og teste for nitritt!

Lykke til med fiskene
Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap