Nybegynner trenger hjelp med vannkvalitet:

Jeg har nå hatt i drit en 54L Juwel akvarium(t8 lys) i 4-5 månder.(karet er 2 år gammelt)
Jeg bruker Biltema sand oppi, har 4 blomster og 1 mallehule.
I dette karet har jeg Lekspar med L-144,L-144 yngel, 2 panda corryer og 10 kirsebærreker.
Mitt spørsmål er:

Jeg føler vanne i karet er mørkt og jævlikt.
Jeg føler Pumpen min ikke fungere som den skal siden vannet er så mørkt
så jeg lurer på om det er noen triks og tips om hvordan jeg kan ordne dette.


Hva mener du med mørkt og jævlig? Er vannet skittent, er sanden full av dritt eller er det lite lys? Hvor ofte bytter du vann?
Inaktiv bruker
Enten må det være at vannet er blitt brunt av rot og/eller blader eller kanskje det er at det er for dårlig filtrering? Vanskelig å vite, litt lite info å gå ut i fra.
Filteret er Orginal 54L juwel pumpe med 1 grovt filter i bun så 2 vanlige blåe filter. og på toppen er det et hvit bomul filter. vannet er gromsit og sanden er mørk i forhold til 300L min :S jeg bytter vann 1 gang i uken
Hvor ofte bytter du det hvite bomull-filteret? Når hadde du i roten? Slamsuger du?
bomulen ligger på toppen så føler ikke den samler opp noe drit. roten har jeg hatt oppi i 4-5 månder. og kan ikke slamsuge sanden fra biltema så jeg rengjør bare driten som ligger på toppen av sanden
Slamsuging vil si at du suger opp dritten som ligger på toppen. :-P
jag hadde grus før da brukte jeg slamsuge for og ta driten som la seg mellom alt grusen. men med sand så vil jo bare alt sanden bli dratt opp i slamsugeren og ut i vasken:O?
Da holder du slamsugeren litt høyere over sanden, så følger den ikke med ut...
i motsetning til grus, vill skitten legge seg oppå sanden, ikke synke nedover.
derfor trenger du bare å "støvsuge" overflaten av sanden, litt sand kommer ut men man skal skifte vann ganske ofte før det blir tydelig mindre sand
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap