Vannbytte i kar/bolle uten filter

Jeg har et akvarium og en bolle (begge ca 20l) uten filter - hvor mye av vannet skal da byttes ut hvor ofte? Skal grusen tas ut og vaskes, eller er det bedre å "slamsuge" bunnen med tanke på å beholde kulturen.... Jeg har kampfisk i disse. 1 i hver. Jeg har heller ikke varmekolbe, men de står i rom med jevn temperatur på 24 grader sånn ca.
Noen som har gode råd?
Jeg syns du bør skifte 50% vann et par ganger i uken. Du må ikke vaske grusen, da alle de gode bakteriene må holder til der (og på røtter etc) siden du ikke har filter. Mat lite og sjeldent.
Takk for svar Det hørtes fornuftig ut. Da slutter jeg med skylling av grus, og bruker heller slamsugeren til å få ut litt grums........
Inaktiv bruker
Hm, Jeg ville kvittet meg med iallefall bollen å kjøpt større akvarium, da de er så små at de er umulig å få stabil temp i, i tillegg ville jeg kjøpt filter. Uten filter bør du bytte oftere enn 2 ganger i uken 3-4 minimum. Bolle egner seg dårlig til akvarium, da vannoverflaten blir for liten i forhold til mengde vann, vann bildet blir vrengt og det er svert få fisker som trives i så små "Gjenstander".
Tenkte akkurat som deg, og gjorde det. Kjøpte et større akvarium til de to kampfiskene som nå altså bor i hver sin 20 liter... Men jeg fant ut at kampfisker ikke skulle ha noe særlig med strøm i vannet, samt at det viste seg at det bare ble slåssing når jeg førte dem sammen. Hadde ei stund to hunner og en hann som jeg prøvde sammen, men hannen fikk så hard medfart at han holdt på å stryke med. Så nå svømmer de rundt i hver sin 20 liter, pluss at jeg har ett større med andre fisker i. Blir nok ikke aktuelt å kjøpe ett stort til hver av dem........ Da blir det hyppig vannbytte istedet.
Invester i ei luftpumpe som kan drive (f.eks) to bunnfiltre, så gjør du både fiskene og deg selv en stooor tjeneste
Unngår du strømningene i vannet da? Da hørtes ikke det dumt ut...
Inaktiv bruker
Aha, ja, man kan ikke ha plass eller penger til alt.
Luft filter lager ikke strømninger, litt små bevegelser i vannskorpa, men det er ikke noe som kampfisken ikke tåler.
Hadde du bod nærmere skulle du fått de to små filtrene som jeg har til overs, de er lagd for kampfisk.
He he - takk, det var snilt, men det er ganske langt unna, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap