Hjelp, tanken sprakk!!

Hei!

Kjøpte både fisk og akvarie idag, og nå sitter jeg her med vann utover hele stuen og en fisk i en potetgullbolle!! Har spurt alle jeg kan komme på om de har et stående som jeg kunne hentet nå uten hell.

Klarer fisken seg fint til i morgen tidlig? Burde jeg bytte vann i natt siden bollen er såpass liten? Og når jeg kjøpte den så fikk jeg med vann og sand fra det gamle akvariet hans, har tatt litt sand oppi potetgullbollen, men vannet ble jo borte..

Så spm er egentlig om jeg bør prøve litt til å få tak i noe større eller om det går bra til i morgen?
Det er en slørhale på 3-4 cm..

Håper på svar!!

Mvh bekymret fiskeeier
Inaktiv bruker
Ha den heller i en bøtte, da bør det gå bra, pass på at det ikke har vært såpe i bøtta.
Husk at Gullfisker/slørhaler trenger minimum 200L
Uff, så trist :/ Det går nok bra til i morgen, bedre og ikke stresse fisken mer enn nødvendig så bare la den være der til i morgen Håper det ordner seg
Jeg har ingen bøtter som det ikke har vært såpe i, og vet ikke om jeg tør å satse på at såperester blir helt borte, er vel bedre at den har litt dårlig plass til i morgen enn at den spiser såpe (er jo tross alt noen fisker som lever på nesten så liten plass til vanlig i boller).

Men dere mener det går bra ift vannet? Har puttet oksygenpille og sånn middel som skal gjøre springvann til akvarievann i potetgullbollen.

Tusen takk for raske svar
Inaktiv bruker
JA, den tåler nok bollen bedre enn såpe. Det med 200L var bare ett tips siden gullfisker kan bli ca 40cm og 21 år, så klart, trives den ikke eller har den ikke stor nok plass, så blir den ikke det.
Nei det skjønner jeg. Men som du sikkert skjønner så er ikke bollen en permanent eller frivillig løsning, da hadde jeg ikke skrevet inn her og lurt på om den tålte det over natten.. men takk for svar!
Stakkars, nå tror jeg den prøvde å hoppe ut! Det er vel et tegn på at den ikke trives der..? Skummelt å ha den der hvis den hopper ut i løpet av natten..
Inaktiv bruker
skjønte det, var for videre hold av den. Tre litt plast/aluminiums folie over, stikk små hull i den, da hopper den ikke ut. (Tape den fast, så vet du at den ikke kommer seg ut)
Det skal jeg gjøre!! Takk for tipset
Jørg1 AKA Spock
JA, den tåler nok bollen bedre enn såpe. Det med 200L var bare ett tips siden gullfisker kan bli ca 40cm og 21 år, så klart, trives den ikke eller har den ikke stor nok plass, så blir den ikke det.
Hvor har du sett slørhaler som har blitt ca 40 cm? det må være en rekord isåfall. De fleste slørhaler blir ikke mer enn 15-20 cm, noen blir kanskje mindre også.
Inaktiv bruker
Det har jeg sett i flere akvarium, på Youtube, i fiskebasen. Bilder og min far hadde selv en gullfisk på 36cm da han var yngre.... Så de spydighetene dine kan du bare ta med deg en annen plass.
Grunnen til at slørhaler ikke blir større en det du sier, er jo fordi folk ikke vet bedre å har den i for små akvarium...
Det er forskjell på slørhaler og vanlig gullfisk. Vanlig gullfisk vet jeg blir så store, men slørhaler blir mye mindre. Og det er ikke bare fordi folk har de i for små akvarium. Oppdrettsvarianter av gullfisk blir mye mindre enn vanlig gullfisk. Forresten så var det ikke noen spydighet,. Som sagt så snakket jeg om slørhaler, ikke vanlig gullfisk.
Slørhaler blir uansett så store at de bør ha minst 200-liter...
Jeg har med egne øyne sett en slørhale som var rundt 30 cm lang. Så ja, de blir store hvis de får sjansen.
Slørhaler er en oppdrettsvariant og de som selges i Norge, blir som Hansen sier, sjelden større enn opp mot 20 cm. Disse trenger på langt nær like stor plass som vanlig gullfisk.
En 100-liter kan være stor nok for 3 små slørhaler, men de vokser jo selvsagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap