Gravid platy!

Jeg er helt ny her, og ganske fersk innen fisker og akvarium. Men jeg har 2 gravide platy. Den ene tror jeg er litt lengre på vei da den er litt større, men den oppfører seg så rart. Holder seg borte fra de andre, gjerne bak i akvariumet, og står rett under vannoverflaten, er mye rolig. Dette var i kveldingen, nå svømmer hun opp å ned med snuten mot glasset.
Er det noe galt, eller er det fødselstegn?? Er litt bekymret, spesielt da hun er gravid.
Håper på svar
Da er det nok muligheter for at du har Platy-yngel i morgen tidlig. Lykke til!
Ja, rett før jeg skulle legge meg så ploppet den første yngelen ut, så ble sittende oppe til 2 i natt, for det var litt spennende å følge med. Jeg har ikke sett så mange i dag, har plassert javamose slik at de skal få en bedre sjanse til å overleve, men kan hende de er blitt spist opp eller gjemt seg.
Er det lurt å fange dem å ha de i eget, midlertidig akvarium? Eller skal de få sjansen i akvariumet?
Hos meg har jeg god overlevelse på yngel som går sammen med voksne fisker. Så lenge jeg forer de voksne med røde mygglarver, er de ikke interessert i å jakte på yngel. Det er lurt å fylle opp akvariet med mye planter, slik at yngelen finner lett kan finne gjemmeplasser.

Det er også mulig å flytte over fiskene til et eget yngelkar, men da bør det være godt innkjørt. Hvis fiskene dine jakter yngel, kan de være en god ide.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap