Valg av ytterligere fisk / kombinasjon av fisk

Jeg har nettopp kjøpt meg mitt først akvarium, ett Juwel Rio 180, og gleder meg veldig mye til å få satt fisk i det. Er godt i gang med innkjøring, og i mellomtiden sitter man jo å funderer litt på hva slags fisk man skal ha. Jeg har bestemt meg for å ha ett par med palettciklider, ett par nigeriakilli, og en stim med kardinaltetra. Stimen blir forhåpentligvis på en 15-20 stk. Hvordan er denne sammensetningen? Vil killien være aggresiv mot tetraene?

Jeg kunne også tenke meg en art til, hvis de jeg allerede har ramset opp ikke er for mange. Gjerne en type malle, helst pansermalle eller sugemalle. Er ancistrus det "beste" valget, ettersom den er forholdsvis stille og rolig?

Hei
Jeg har palettciklide, neontetra og ansistrus sammen, og det går veldig bra.
Nigeria killi har jeg ikke turt å prøve enda pga hva som står om den i fiskedatabasen.
Men isteden har jeg endlers, kobbertetra, rosentetra, siamesiske algespisere, platy og sverddrager oppi sammen med dem, og alle disse fiskene går helt fint sammen. Eneste kranglingen er sverddragene, for der har jeg 2 hanner og 2 hunner.
Jeg ville hvertfall valgt en algespiser som f.eks ansistrus hvis du bare ønsker en art til.
Og jeg ville hatt nok gjemmesteder til at både ansistrus og palettciklidene kan gjemme seg.
Ansistrusene renser alt for alger. Planter, steiner røtter og glass. Jeg har ikke trengt å rense glasset for alger det halve året jeg har hatt det pga ansistrusene. Så de anbefales av meg. Jeg har hatt 2 andre malletyper også, men de spiste yngel og gjemte seg mer på dagen.
Nå har jeg bare vært akvarist i et halvt år, så det kan hende det kommer bedre råd fra andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap