Nytt gammelt akvarium, tips til å få fiskene til å overleve innkjøringen?

I dag kjøpte jeg meg brukt akvarium på c 120l med fisker, pumpe, tre bøtter vann og ny sand. Jeg er veldig spent på om fiskene takler overgangen.

Hvordan sikrer jeg best mulig overlevelse for fiskene i et halvt nysatt akvarium når jeg ikke får kjørt det skikkelig inn pga fiskene?
Hva mener du med et halvt nysatt akvarium? Er filteret innkjørt eller starter du på scratch?
Filteret er sikkert innkjørt allerede, siden du fikk fisker og filter som var 'brukt'
Filtret er innkjørt, det er kun sanden som er ny. I tillegg til en del av vannet da, så klart.

Til nå har vi hatt en fiskedød på 11 fisker, og den døde med en gang, så jeg krysser fingrene.
Å ta med gammelt vann når du har et innkjørt filter har lite for seg. Om du behandlet filteret skikkelig under frakt slik at det ikke tørket helt, og så lenge det er stort nok filtervolum, så vil det være good to go med en gang.
Skaff deg vanntester for pH, NO2, NH4 og NO3. Ved å teste vannet får du vite om noe er galt, og du kan sette inn tiltak før fiskene blir syke og dør. Anbefaler dråpetester fra JBL.

Hvor lenge var filteret avslått under flyttingen? Jo kortere tid, jo større sjanse for at du har bevart de gode filterbakteriene.
Anbefaler deg og lese denne artikkelen
(det er kun forsket på AOB-bakteriene)
Testen Nitritt og PH, de var fine.

Filtret var av i underkant av en time.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap