Flytte fisk til større akvarie

Hei.

Lagd noen tråder i det siste, men har virkelig fått litersyken :P
Fikk en 60l gratis, og den er nå oppe å går med 3 platy, en ancistrus og 2 eplesnegler(pluss en haug med pestsnegler)

Gikk til innkjøp av en brukt 128L i dag.
Filteret jeg har i 60L er laget for 60L, men vil det holde å ha det i 128L noen dager om jeg ikke øker antall fisk? Det er innkjørt med 5 uker fiskeløs og salmiakk.
Har bestilt filter til 200L, men tar jo litt tid før det kommer.
Kan alltids vente, men fisken blir sikkert glad for litt mer svømmeplass. Den ene er i tillegg gravid, så vil gjerne få henne flyttet før hun føder.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med 60L. Kanskje kampfisk eller snegle/ynglekar på sikt.
vil tru det skal gå fint, prøv om du klara å få med en del vatn frå det forrige. evt når du byte vatn, kan du tømme det gamle opp i det større akvarie.
viss du byte f-eks- 15 liter om dagen ei stund?

har du to filter no?

eg ville ha hatt dei fiskane som skal legge egg/føde levande i 60L til dei er ferdige med det for så å fløtta dei. sånn at det blir kun yngel igjen i 60L. då spara du deg arbeidet med det etterpå og slepp med å fange en eller to fiskar.

viss du ikkje har to filter skulle det vel gå fint å byte vatn relativt ofte i staden for i ynglekaret, sidan det sikkert er minst belasting der fram til du får deg et nytt filter og fløttar litt filtermasse dei i mylla so innkøyringa går noke fortare.



sikkert noken som har et meir utfyllande svar å kome med og evt andre faktora som kan spele inn
Hvis du ikke øker antall fisk, vil filteret klare jobben fint. Det er jo tilpasset akkurat det antall fisk du har nå.

Jeg har et filter beregnet til 60l i 112l, det går no fint det, blir bare fortere fult av dritt, det er den eneste ulempen.
Blir nok pent nødt til å gjøre dette. Så satser på 128L overlever med 60L filter en stund.

Helt plutselig har jeg fått nitritt utbrudd i 60L..
Det har gått i 5 uker før jeg hadde fisk i, og fisk har vært i i 1 uke. Alt har gått som det skulle.
Nå har jeg plutselig ca 0.3 nitritt. Bruker tetra dråpetest.

Stakars fisken :/
Jeg ville hatt fiskene i 60 literen og begynt med salmiakk metoden på det nye filteret til 128 literen din, du kan også ta i litt filterguffe fra det gamle filteret, å ta i vann fra det gamle akvariet vill ikke hjelpe mye, siden bakteriene lever for det meste i filteret og i grusen
Alexander Amundsen
Helt plutselig har jeg fått nitritt utbrudd i 60L.. Det har gått i 5 uker før jeg hadde fisk i, og fisk har vært i i 1 uke. Alt har gått som det skulle. Stakars fisken :/


har vell mitt med antallet fisk du hadde oppi omgangen, og om du "matet" filteret


Jeg har hatt 60l filter i 112l no i noen år, av den grunn jeg ikke har tenkt noe mer på det. har enda ikke hatt sykdom eller nitritt i den perioden den har vært der
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap