Plantegjødsel og diverse

Hei,

Jeg lurer på hva som er å anbefale som ett "must" når man skal begyne skikkelig med å skape trivsel og nært optimale forhold i akvariet. Da tenker jeg i plantegjødsel, planter og fôr, siden det da er for både hurtig og langsomt voksende planter, må da ha begge sant?

Variert fôr, tørkede reker, mygglarver og vis du har en side å anbefale hvor en kan kjøpe hadde det vært suuper! samme med gjødsel og alt annet DU eksperten hjemme i stua har i ditt flotte akvarie.

Jeg har ett 260 liters med 1 plante med 3 av den samme på rot, 2 planter som smaker vondt så fisken ikke spiser dem, og en annen plante til, og lurer på hvilke planter som jeg evt burde kjøpe som er gode til også kanskje reker senere, hvor mange planter en kanskje burde ha. Har også ett 110 liters jeg har planer om reker, snegler for litt eksperimentering av plantvekst, yngling osv.

Så får håpe det blir litt handling utover dagen. (:
Nå blir det litt speiding på forumet før jobben.


Heisann! gøy å høre at du interesserer deg forplanter.

av gjødsel vil jeg anbefale noe i fast form som du skubber under røtene.De fleste hurtigvoksene planter trenger ikke så mye gjødsel,da de er flinke til å ta opp alt de trenger fra vannet. noe jeg vil anbefale er å ha en rot dekt med ferskvannstang. Mine reker liker ihvertfall å gå å nappe nedi den. som hurtigvoksene planter vil jeg anbefale hornblad eller Vallisneria nana. Under gode vilkår, vil disse plantene vekse EKSTREMT fort! og de passer ikke så godt ilag med Javabregne, da den er treigveksende og må ha en del næring. Lykke til videre, og vil gjerne se bilder når det kommer opp!
Hei!

Du må først skille sterkt mellom dine akvarier. Hvis du har fisk som spiser planter, kan du ikke ha særlig fantastiske planter i det karet. Jeg skulle gå for Anubias og Cryptocoryne, de finnes i forskjellige størrelser og fargenyanser. Disse trenger ikke så mye plantenæring, lys eller CO2.

I det lille karet så kan du eksperimentere med hva du vil, men husk at reker trives best i ferskt vann uten mye gjødsling. Det betyr at dersom du vil ha reker, bør du ikke ha vanskelige planter (som rotala for eksempel). Eller kan det være vanskelig å få både godt utseende planter og sunne og friske reker.

Uansett planteart, trenger de kalium, jern og grunnelementer. Disse finner du i alle slags merker og i ulike priskategorier, med litt forskjellig virkningskraft.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap