Annen fisk sammen med gullfisk?

Vi har anlagt en liten hagedam i år. Oppi der svømmer det nå 4 (snart 6) gullfisk.
Vinterbolig (les akvarium) er kjøpt inn, dammen er alt for grunn til at de kan overvintre ute. Gleder meg til å ha de inne, så ser vi de litt mer. Har ikke akkurat vært så bra terrassevær i år.

Men innkjøpte akvarium er snart skrubbet rent, det burde da ærlig talt vært vasket når man henter/kjøper et brukt akvarium? Uansett, håper det viser seg at det er tett i alle fall.

Men har lest og sett mange tråder om dette emnet, har tittet på bilder/akvarium andre har. Ser mange har fisker som ikke er anbefalt sammen med gullsfisk i sine akvarium. Endte derfor med å starte en tråd på nytt med et tema spurt om flere ganger før.

Siden gullfiskene tydeligvis er hardføre: tåler fint temperaturer ned til 8 grader har jeg erfart i alle fall. Har vel knapt vært 20 grader i dammen så langt i år så ser jeg ingen hensikt med varmekolbe i akvariet.

Så vidt jeg også har forstått så griser de mye disse gullfiskene, føler derfor for å finne en fisk som kan rydde litt i bunnen av akvariet. Og gjerne en som spiser alger også.

Det er to fisker jeg har "sett" meg ut og lurer på om andres erfaringer med disse sammen meg gullfisk.

Det gjelder http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5251 er den pansermallen jeg har funnet som tåler kaldest vann? Virker som en artig type fisk, men vil den tåle 18-20 graders vann? og vil gullfiskene spise opp disse?

Så andre er blitt anbefalt http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9650 hvordan går denne sammen med gullfisk?

Eller er det andre fisker som anbefales sammen med gullfisk? Tenker spesielt på "raser" som kan spise alger og holde bunnen ren og som kan skape litt liv i akvariet sommerstid når gullfiskene får leve i dammen.
hvor stor er gullfiskene da ? når det gjelder Brochis, så liker den etter mine erfaringer veldig mye planter, og blir veldig sky om der er større fisk, eller noen som er veldig livlige. og da mu du ha planter i akvarie noe som er å foretrekke uansett, da planter holder alge under kontroll.

jeg personlig vil ikke anbefale å ha så mange fisker ilag med gullfisk, de roter endel og spiser det meste av planter osv. de klarer no ikke å spise de du har velgt ut

hva størrelse akvarium tenker du deg da?
jo større kar, jo bedre.
vil ihvertfall anbefale en varmekolbe, da åpner det for så mange arter fisk og evt planter

både Brochis og værålen vil gjerne ha sand.

akvarie som blir kjøpt brukt er ikke så ofte vasket rene, ikke tåler fisken vaskemiddel, og det blir ganske så fort skittent igjen
Akvariumet er 325 liter, og skal ha sand som bunnsubstans. Gullfiskene vokser fort, de 3 først innkjøpte nærmer seg 10 cm nå.

Har lest at gullfisk spiser det meste av planter ja (kan ikke se de spiser særlig på plantene i dammen). Har derfor tenkt på javabregner og javamose da jeg har lest at disse får stå i fred.

Vasker akvariet kun med varmt vann og fiberkluter/svamper, sikkert derfor det tar tid å gni av algene på veggene. Vil ja at det skal se ut som nytt når vi setter det inn i stua om en ukes tid Står foreløpig i garasjen for å bli vasket, mens skapet det skal stå på males.
åja høres bra ut. har en stim med overvintrende gullfisk, og de har fordoblet seg i størrelse på 1 år! skaff deg en varmekolbe med, så kan du masse forskjellig fisk som har like krav til vannet som gullfisken bare passe seg litt for div fisker som napper finnene Lykke til videre
Takk, men er det å finne fisker som går sammen med gullfisk jeg prøver da
Tenker du på fisk som vil overleve i dammen på sommeren også?
Det er ikke lov å ha andre fisk enn gulfisk og koi i fiskedam.
Når det gjelder gullfisk i akvarium anbefales det å ikke brukke varmakolber og å ha dem i romtemperature.
Jeg har aldri hatt gullfisk i akvarium men som akvarievenner skulle jeg satse på ancistrus normal eller albino. Og eplesnegler eller sebrasnegler. De er flinke å spisse alger og mattrester men vil trenge egen mat i tillegg.
Nei, øvrig fisk må stå igjen inne om sommeren, er som det blir sagt kun lov å ha gullfisk eller koi i utedam.

Takk for tips, de du foreslår tåler 18 graders vann? Jeg kommer ikke til å bruke varmekolbe nei. Så vanntemperaturen blir som romtemperaturen omtrent.

Skal studere forslagene i fiskebasen
Da blir det nok kjøpt inn en ancistrus, selv om jeg syntes de er stygge. Får se om det er mulig å få tak ei dame
Pascale
Det er ikke lov å ha andre fisk enn gulfisk og koi i fiskedam. Når det gjelder gullfisk i akvarium anbefales det å ikke brukke varmakolber og å ha dem i romtemperature. Jeg har aldri hatt gullfisk i akvarium men som akvarievenner skulle jeg satse på [URLBLOCK1] normal eller albino. Og eplesnegler eller sebrasnegler. De er flinke å spisse alger og mattrester men vil trenge egen mat i tillegg.


må legge til gresskarpe til lovlige fisk i dam.

snegler går rett ned blant gullfiskene, ihvertfall mine snelger.

og ikke varmekolbe blant fiskene? tåpligste jeg har hørt, de tåler n tem opp mot 35-40 grader?

min 11 år gamle gullfisk lever no med varmekolbe i vinterstid?
Andre karpefisker er kanskje lov i dam, vet bare at de fleste har gullfisk eller koi.
Og mine gullfisk har hittil aldri opplevd temperatur over 22 grader hos oss, så hvorfor varmekolbe? De kalrer seg fint med 8-20 grader hittil i alle fall. Leste også et sted at ved temperaturer over 20 grader får de lettere sopp????

Fint med innspill, da dropper jeg snegler, men en ancistrus er snart innkjøpt sammen med reserveakvariet/yngelakvariet/planteakvariet/karantene karet

Flott forslag Stine Marie, må se nærmere på den
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap