Masse nitrit. får det ikke ned :(

På onsdag begynte jeg plutselig å få masse nitrit. Testen var oransj, og jeg byttet vann. Dagen etter var den rød! Og siden har den vært rød. Bytter 50% vann om dagen, men selv etter bytte går det ikke noe særlig ned.

Akvariet stod i 5 uker før jeg hadde fisk i(forige fredag).

Var en eplesnegle som døde, i rett før nitriten kom. Fjernet den på torsdag(var usikker på om den var død, luktet nemlig ikke noe vondt av den)

Hadde også åpent filteret igår, og hadde i JBL sin filterstart i håp om at det skulle gi en boost. Selv om jeg ikke tror på at dem virker. Så ikke noe spesielt i filteret som kunne være skyld i dette heller. Det var bare brunt, med noen små plantebiter liggende på.
Kan være noen gromsetematrester i filteret(som jeg ikke kunne se), men det er vel normalt?

Skal jeg bytte mer enn 50% vann om dagen? Har noen noe tips? har 3 platy og en ancistrus. Ingen har dødd. Hender platyen er oppe å trekker litt luft, men ikke spesielt ofte, så vet ikke om det er normalt for dem eller ei. Ancistrusen er aldri oppe i overflaten og ser ut som han har det helt ok egentlig.

Har heller ikke matet fisken siden onsdag! Det var mye dritt i bunn. Tror kanskje jeg har overmatet litt. Har fått slammet opp all dritten i det minste.

PH er på ca 6.8 hvis det er av betydning.
Har du matet filteret i de 5 ukene akvariet har vært oppe? Hvis filteret ikke har fått noe å jobbe med, så er det ikke innkjørt. Derfor kommer nitritten når du setter inn fisk.

Eneste som hjelper er vannbytter. Mye vannbytter. Bytt gjerne 50 % 2-3 ganger om dagen om du har nitritt. Du kan jo også teste nitritt i vannet fra krana for å sjekke at testen viser riktig.
Hei!

Matet filteret med salmi fra lilleborg. Var på ferie i en av ukene, men heiv oppi sånn helgemat som råtnet fint. Kanskje det er her det har gått feil.. uff :/

Har målt i krana, og der er det tipp topp!
Jeg får bare fortsette å bytte.
Hvor lang tid vil dere tro det tar før det ordner seg? 1-2 uker?
Du må bare fortsette å bytte vann og prøv å ikke gi fiskene dine mer mat en høyst nødvendig. Det kan ta litt tid før du får ned nitriten, men da du først får opp bakteriefloraen er problemet løst.

Du skrev tidliger at filteret var brunt med planterester og div. Filteret blir etter hvert fullt med reine gjørma, men det er her de ønskelige bakteriene sitter. Rens filteret kunn når det er fullt og begynner å bli tett, og da skal dette gjøres i akvarievann og ikke reint springvann.
Takk

Hadde ikke tenkt til å rense det altså. Når den dagen kommer så vet jeg ikke hva jeg gjør. Det høres ut som det fort kan gå galt! Hadde bare i kickstart fra jbl, i håp om at det kunne gi filteret et lite dytt i det minste!

Takk for svar!
5 dager med vannbytte. Ikke gått ned noe særlig.
Håper det blir resultater snart. Bytter 50% to ganger om dagen.

Veldig bekymret for den ene platyen(hannen) den er veldig mye oppe i vannoverflaten.
De to hoene surrer rundt som normalt.


I 130literen min så peiser jeg på med salmi nå. Ønsker meg en brutal bakteriekultur der om 4 uker, slik at jeg ikke må igjennom dette igjen.

Liv er liv, og nattesøvnen min er ikke spesielt god. Jeg har skikkelig dårlig samvittighet. Hadde ikke noe nitrit når jeg satt inn fisken. (hadde i salmi kvelden før, og var 0 dagen etter) Har nok overfora + sneglen som lå død i en dag eller to :/
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap