Sør-amerikansk ciklidekar?

Har et nyanskaffet Juwel Lido 120.
Fra mitt gamle, litt mindre kar har jeg flyttet over fisk.
Større kar gir selvfølgelig lysten på flere fisk, men må ta meg selv i nakken og ikke overfylle som jeg endte opp med i forrige kar. (Fisk vokser og tar mer plass med tiden.)
"Temaet" tidligere har vært sør-amerika. Vurdere å bli litt mer spesifikk, og legge til ciklider fra sør-amerika. Da jeg synes dette pene og litt spesielle fisk.

Forslag til ciklider som er lett tilgjengelig, ok i pris og forholdsvis enkle å holde?
Og som selvfølgelig passer sammen med mine andre fisk.

Per nå har jeg.

2 Scalare
3 Sverddragere
1 Ancistrus
3 Pansermaller
20 Neontetra

Sandbunn, en del planter og røtter.

Ph er nøytral. Hardheten har jeg ikke målt, vannet er mest sannsynlig ganske bløtt.

Vel, scalarer blir store og legger derfor endel premisser for hva annet du kan ha i karet. Sverddragerne hører ikke hjemme i det karet og ønsker helt andre vannverdier enn en sør-amerika -biotop så de bør du vurdere å få noen andre til å overta.

Du kan ha noen dvergciklider i tillegg til de du har, f.eks. apistogramma. Dog yngel tror jeg det blir vanskelig med, med scalarer i karet. Ancistrus er glad i egg, neontetraene er glad i småyngel og scalarer er glad i neontetraer. Skal ikke være lett dette.

Mitt råd: Kvitt deg med sverddragerne, gå for et par apistogramma, sommerfuglciklide el.l., og øk stimen med pansermaller til ca 15 (stimfisk, trives best med flere kamerater).

Når scalarene blir større så er det stor sannsynlighet for at stimen med noentetra blir mindre, så jeg ville valgt én av de. Enten ut med neontetraene, eller ut med scalarene (og kjøp flere neontetraer).
Og verre skal det bli
Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med pansermaller sammen med et par apistogramma. Apistogramma er gode foreldre og med gode foreldre i fiskeverdenen kommer ofte voldsom aggresjon mot andre fisker som beveger seg i samme segment (vil kunne variere noe fra apisto til apisto). Pansermaller på sin side er vimsete av natur og har ofte problemer med å skjønne at det å bevege seg i nærheten av en apistohule er synonymt med å få svinebank.

Sommerfuglciklide er nok bedre i å så måte. Den legger ikke eggene sine i huler langs bunnen og har heller ikke samme aggresjon som apistoene. Dog passer ikke den like godt om PH er 7, skjønt å senke PH med 0.5-1.0 skal være fullt mulig. En noe større, men normalt snillere ciklide som trives godt med PH 7 er Cleithracara maronii (nøkkelhullciklide). Også denne kan yppe seg om det blir egg rundt den dog.
Har sett litt på sommerfuglciklider. Men må jobbe litt med ph, hentet eikeblader for noen dager siden.
Får sjekke ut nøkkelhullciklide.
Er de lette å få tak i?

Scalarene og neontetraene går fint samme de.
20 stk neontetra for 7-8 mnd siden og 20 stk ved opptelling da jeg flyttet over i det nye karet. Løpet av den perioden har den ene scalaren blitt stooor.
De har vært sammen fra starten av, mest sannsynlig derfor de går fint sammen, tilfører jeg flere, små neontetraer går det nok ikke så bra.

Sverddragerne har jeg allerede vurdert å gi bort, både for å frigjøre plass og å få biotopen mer "riktig".

Å øke stimen med pansermaller til 15 tror jeg ikke er en god ide. Ancistrusen er litt territorial og kan jage litt på pansermallene når det er foringstid. Med vesentlig flere pansermaller tror jeg det er potensialet for en god gammeldags nabokrangel.
Normalt ja
Normalt er nøkkelhullciklider forholdsvis enkle å få tak i, ja. Ikke på samme nivå som platy og guppy selvsagt, men for ciklide å være er den enkel.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap