Hva med strømbrudd og akvariet..

Siden jeg er nybegynner i dette feltet så spør jeg i da jeg plutselig kom på denne problemstillingen. Greit å vite hva man skal gjøre om det oppstår....

Hva skjer hvis strømmen går - da stopper jo pumpa ( og yset - men sistnevnte regner jeg ikke med er noe krise). F.eks. hadde vi en vinter hvor strømmen var borte i flere timer. Er dette noe fare for akvariefiskene? Eller er vannet så godt regulert at noen timer uten den ikke vil være noe krise...?
Akvadama
Siden jeg er nybegynner i dette feltet så spør jeg i da jeg plutselig kom på denne problemstillingen. Greit å vite hva man skal gjøre om det oppstår.... ;-) Hva skjer hvis strømmen går - da stopper jo pumpa ( og yset - men sistnevnte regner jeg ikke med er noe krise). F.eks. hadde vi en vinter hvor strømmen var borte i flere timer. Er dette noe fare for akvariefiskene? Eller er vannet så godt regulert at noen timer uten den ikke vil være noe krise...?


I verste fall skal det gå greit et par dager uten pumpe som går i akvarie.
Skulle man være fri for pumpe over flere dager kan det være greit og ta mange vann bytter. Følge med nitrit verdiene i kare.

Det verste er vel vann temperaturen, hvis det blir kaldt i huse.
Men har man normal temperatur i rome der kare står, er det ikke den største krisen til og begynne med.

Er nok ikke helt enig med Roy her. Selv har jeg opplevd strømbrudd over 6 timer, da har hel... begynt. Vannskift på vannskift, fy f sier jeg bare Etter den opplevelsen, kjøpte jeg meg agregat.Vi som bor utenfor distriktene, kan jo oppleve perioder uten strøm, her hadde vi nå i sommer utbedring av kraftlinje, 10 dager uten strøm 8 timer i slengen. Nå er det slik spørsmål om både hvor belastet akvariet er med fisk som også er avgjørende.
Sikringa gikk i gamle leiligheten når jeg var på feire og eheimpumpene (utv.) ble stående 22t uten strøm og ingen av de (3) krasjet av den grunn.. Det som derimot krasjet var et lite innvendigfilter i et annet kar, så der ble det krise.. Men det er ikke noe jeg hadde tatt sjangsen på hadde jeg visst på forhånd at strømmen skulle forsvinne...
Ikke for å skremme deg men jeg opplevde et mareritt av et strømbrudd en gang. Det var vinter og jeg skulle reise til Trondheim en liten ukes tid. Fisk klarer seg bra uten mat så lenge så det var jeg ikke bekymret for. Men etter en 3-4 dager ringte jeg til pappa og ba han stikke innom leiligheten min for å sjekke min Juwel Vision 450liters. Bare for sikkerhets skyld.

Da han ringte meg opp kunne han berette at ca 90% av all fisken var død. Det var en forferdelig beskjed å få. Fisk for flere tusen kroner strøk med. Og årsaken var strømbrudd. Dvs, jordfeilbryteren hadde slått inn, sannsynligvis ikke lenge at jeg var dratt til trondheim. Og når det var vinter og ca null grader ute så ble det straks ganske så kaldt i akvariet mitt også. 11 grader målte pappa i fiskedødssuppa mi når han kom inn. Som en kuriositet så kan jeg nevne at ikke en av mine Corydoras Sterbai strøk med så det må være fisk som tåler en støyt.

Ser at det er flere forskjellige erfaringer. Men det viktigste er at en holder riktig temperatur i akvariet og ev skifte ofte vann.
Mener å huske det har vært tidligere diskusjoner om dette, hvor det ble nevnt at uten sirkulasjon ville filterbakteriene dø ut etter rimelig kort tid (noen timer) - og for å unngå dette hvis det er en strømstans noen timer, så måtte man drive å "manuelt" sirkulere, altså tømme litt vann fra akvariet oppi filteret, (hvis man for eks har en sånn filterboks i hjørnet på akvariet) - stemmer dette?

Dette er forsåvidt noe som skremmer meg litt, for man vet aldri. Her har vi jo veeeldig lite strømstans...men jeg husker når de skulle legge nytt i sikringsskapet her..mens jeg jobbet dobbeltskift. Kommer hjem seint på natten og ser at noen fisker hadde dødd, andre var helt i koma, så godt som dau.. fordi ingen hadde trodd det var viktig å fortelle meg at akkurat den koblingen som akvariets to på, skulle de fikse dagen etterpå...så de hadde bare koblet det ut og latt det stå. argh! jeg tror ikke jeg hadde noe teste-kit den gangen og jeg ante ikke at det var noe "farlig" så gudene vet om det ble et nitritt-hel.. etterpå. Jeg lot bare brusestein stå på i et helt døgn og med store vannbytter.
Må ikke tro alt man leser på internett (les: akvaforum). :p

Ang. det med filterkultur og hvor lenge det overlever så har det vært mye fram og tilbake. De aller aller fleste bare synser uten å faktisk ha noe konkret å vise til.

Hadde vært morsomt å funnet ut om det er gjort noen tester på området, som også viser forskjellen på vann med konstant temp (pumpe som ryker f.eks), temp som synker (strømbrudd) og tørt filter.

Jah, Torbjørn, enig, hadde vært utrolig kjekt å vite. Samme med innvendig filter, hvor lenge kan det stå i akvariet før filterbakterier dauer. Og hva med om man har brusestein men uten sirkulasjon for filteret osv. (og med konkret info liksom)
Tyder vel på en Alzeimer light det her, men... For et år siden glemte jeg å plugge inn filteret etter foring. En utvendig AM top i en 530 liter. Sto uten sirkulasjon i ca 14 timer. Skylte gjennom ca 20 liter vann (i to bøtter) og startet opp. Hadde ingen problemer.

For en måned siden glemte jeg å plugge inn powerheaden i et HMF filter. Den sto avslått frem til neste vannbytte, dvs. en uke. Heller ikke dette ga noe utslag.

Hvordan det er med vanlige innvendige filtere vet jeg ikke, men trolig vil de få problemer tidligere grunnet lite/ingen sirkulasjon og lite vannvolum i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap