Hvor mange fisk i et 60l

Har tenkt å kjøpe mer fisk i mitt 60L akvarie, og lurer litt på hvor mange fisk det er anbefalt å ha i et 60L ?

Har tenkt på disse:
5 stk Kobbertetra (mnd fisk i Juli på tropehagen)
5 stk Metall pansermaller (mn fisk det og i Juli)
2-3 guppyer (2 huer og en hanne?)
2-3 mollyer

Tror dere det går el blir det litt mye ?
Det blir nok litt mange. I tillegg er både molly og guppy levendefødere, så det blir fort veldig mange flere. Jeg hadde heller satset på et par ekstra pansermaller, og kanskje en ancistrus.
Både tetraen og pansemallen trives bedre om de er flere.

Kobbertetraen gjør seg best i stim, og helst en 10-15 stk. De kommer fra sortvannsbiotoper så de foretrekker litt surt vann (torvfiltrering kan være et tips) Jeg ville også vurdert og hatt en 10-15 pansermaller (husk fin sand som bunnlag).

Guppy og molly kommer fra en helt annen del av verden, så de ville jeg ikke hatt i dette akvariet, de foretrekker andre vannverdier. Du kan f.eks. ha noen sort neon med disse?

Kontorstol
Det blir nok litt mange. I tillegg er både molly og guppy levendefødere, så det blir fort veldig mange flere. Jeg hadde heller satset på et par ekstra pansermaller, og kanskje en ancistrus. :-)


Okei. Har allerede en guppy, resten er død, så tenkte kanskje han skulle få noen kompisser av samme art.. og så synes jeg molly er en fin fisk, har egentlig ikke opplevd at guppyene jeg har hatt har yngla så veldig før, eneste ynglen jeg har hatt er om jeg har kjøpt ei hue som har vært gravid, veit ikke hvorfor jeg mn.. '
10-15 tetraet og 10-15 pansermaller blir aaalt for mye i en 60 liter.
Gå heller for en pansermalle som ikke blir så stor. F.eks. panda så kan du ha 10stk uten at det blir for stor belastning. Sjekk fiskebasen!

Kobbertetra er en ganske agressiv tetra, spesielt om det er en liten stim, så å putte 5 slike sammen med guppy f.eks. går nok ikke så veldig bra.. Det står spesifikt i fiskebasen at de ikke bør holdes med fisk med lange finner/slør. Anbefaler å finne en annen tetra, selv om kobbertetraen er veldig fin

Jeg personlig tror det blir noe rotete med stimfisk i tillegg til guppy og molly i en så liten tank, men det kunne sikkert blitt allright om du fant en ganske liten stimfisk som bare blir en 2-3 cm..
kindafishy
Gå heller for en pansermalle som ikke blir så stor. F.eks. panda så kan du ha 10stk uten at det blir for stor belastning. Sjekk fiskebasen! Kobbertetra er en ganske agressiv tetra, spesielt om det er en liten stim, så å putte 5 slike sammen med guppy f.eks. går nok ikke så veldig bra.. Det står spesifikt i fiskebasen at de ikke bør holdes med fisk med lange finner/slør. Anbefaler å finne en annen tetra, selv om kobbertetraen er veldig fin :) Jeg personlig tror det blir noe rotete med stimfisk i tillegg til guppy og molly i en så liten tank, men det kunne sikkert blitt allright om du fant en ganske liten stimfisk som bare blir en 2-3 cm..

Ah, okei, nei da dropper jeg heller de to fisknen, var egentlig pga at de var mnd fisk og var litt billige jeg tenkte spesielt på dem. Men blir Metall pansemallen så veldig stor at de ikke går i et 60L ? for skulle jo hatt noen maller
Metallpansermalle blir over 7cm, og om du har mange blir 60L fort for lite. Jeg vil anbefale Corydoras Trilineatus, de er små og søte Om du vil ha noen enda mindre og billige er Corydoras Pygmaeus et godt valg.
Kontorstol
Metallpansermalle blir over 7cm, og om du har mange blir 60L fort for lite. Jeg vil anbefale Corydoras Trilineatus, de er små og søte :) Om du vil ha noen enda mindre og billige er Corydoras Pygmaeus et godt valg. :-)

jaok. får se litt i dyrebutikken da..
Men holdt på å flytte, så akvarie har stått uten pumpen i en stund nå ca 2-3 uker, starta det opp igjen idag, hvor lang tid tror dere det tar før jeg kan kjøpe fisk da ?
går det ikke ganske fort siden pumpa har vært i bruk for ikke så lenge siden?
Etter to tre uker er det ikke håp, da må det kjøres inn på nytt (4-5 uker med salmi). Du kan dog fremskynde prosessen ved å tilføre filterguffe fra f.eks en venn som har et filter som har vært i bruk lenge (i hvert fall 2-3 mnd). Da bør det være klart etter et par uker.
Kontorstol
Etter to tre uker er det ikke håp, da må det kjøres inn på nytt (4-5 uker med salmi). Du kan dog fremskynde prosessen ved å tilføre filterguffe fra f.eks en venn som har et filter som har vært i bruk lenge (i hvert fall 2-3 mnd). Da bør det være klart etter et par uker. :-)


Hm, okei, er en fisk i akvarie nå da, ser ut til at den trives og har det bra. går ikke prosessen noe fortere da heller ?
Uten fisk eller noe som helst avfall i akvariet går det ingen steder, men det spørs litt på fisken om den kan være der uten filter. En kampfisk klarer seg greit, så lenge du bytter vann en gang i uken, da den kan puste fra overflaten, mens andre fisker liker ikke stillestående vann med lite oksygen. Har pumpen bare vært avslått, eller har den vært ute av akvariet?
Kontorstol
Uten fisk eller noe som helst avfall i akvariet går det ingen steder, men det spørs litt på fisken om den kan være der uten filter. En kampfisk klarer seg greit, så lenge du bytter vann en gang i uken, da den kan puste fra overflaten, mens andre fisker liker ikke stillestående vann med lite oksygen. Har pumpen bare vært avslått, eller har den vært ute av akvariet?


Er en guppy som er der nå, og den klarte seg faktisk i akvarie uten pumpe, jeg var nedi å røra en del i vannet så han fikk litt luft en gang iblant da selvsagt, sto med ganske lite vann og da, så veit ikke om det hjalp på, men fisken lever og har det bra den.
Pumpa har vært ute av akvarie ja, var ikke mulig å ha den på med såpass lite vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Haugen
Reklame for plussmedlemskap