Trenger tips til 30l akvarium

Hei alle sammen!
Har hatt et 30l akvarium i noen måneder nå og trenger tips til hva som skal oppi.
Hittil har vi prøvd neontetra med en større pansermalle, men disse døde pga. prikkesyken (til tross for iherdig behandling).

Per i dag er det finkornet sort grus, 1 plante med store blad, 1 20 cm avlang oksygenstein, 1 krukke og 1 rot som"inventar"..
Av fisk har vi:
- 5 små guppyer (3 gule, 2 oransje, usikker på art)
- 1 liten corydoras (usikker på art). Hadde 3, men to hoppet ut av akvariet igår :S
- 1 fem cm lang Ancistrus Sp.

små/liten = 2-4cm

-Har en del pels på planten, så vurderer å ihvertfall supplere med en algespisende reke. (Amano-reke?)
-Den gjenværende corydorasen er gjerne noe ensom nå, og vi burde kanskje erstatte de 2 bortkomne med 2 nye av samme art?
-Kunne tenkt én vakker midtsjikt fisk som går godt sammen med de andre... Hvilken?
-Gitt tilgjengelig kapasitet, evt. andre forslag.


Takk på forhånd!
H & L
Hei

Det er veldig begrenset hva du kan ha i en 30liter.. Jeg hadde kvittet meg med pansermallen og ancistrusen og heller skaffet 4-5 ottoer ELLER 5-6 amanoreker
Hvis du vil ha en stimfisk i 30 liter vil jeg ikke anbefalt noe mye større enn rubintetra (axelrodia riesei) eller peppertetra (axelrodia stigmatias) - rubintetraen ser veldig søt ut, skulle gjerne likt å prøve den selv.

Så kanskje en liten stim rubintetra og noen kirsebærreker? (eller amanoreker...men reker er jeg veeeldig fersk på)

Og ja, jeg vil også anbefale å kvitte deg med mallen og ancistrusen. Og guppyene forsåvidt også om du vil ha en stimfisk. (de jeg nevnte tror jeg vil ha bløtere og surere vann enn hva guppyene vil ha uansett)
Forslag til supplement
Takk for kjappe svar!
Damen (L) har imidlertid blitt ganske glad i algespiseren og guppyene.
Gitt at vi beholder nåværende sammensetning (7 fisk)
-Hvilke tillegg kan vi gjøre? Hva med forslaget om én reke og én estetisk pen midsjiktfisk?

Tipsene deres er imidlertid veldig aktuelle når disse fiskene en gang skulle forsvinne..
Coryer trives best i grupper på 5-6stk og vil ha sandbunn, ellers risikerer man at bartene slites vekk, så den ville jeg i alle fall kvittet meg med, da det blir for liten plass for en gruppe. Ancistrusen ville jeg også ha solgt, da den gjerne krever dobbelt så stor plass som dere har.

Reker trives også best flere sammen. Nå har jeg ikke hatt amanoreker, men de vil jo være av en størrelse som gjør at de ikke er utsatt for å bli spist av guppyene, om jeg ikke tar feil. Jeg har også hatt kirsebærreker sammen med guppy, og det har gått fint med mange gjemmesteder, gjerne mose. Disse kan jo du ha en gjeng med, er effektive algespisere her i alle fall
Hvis du vil ha reker så bør du ha minst fire, de blir tryggere jo flere de er. Og amano er supre på å spise alger, og er som nevnt tidligere såpass store at de ikke blir mat for guppy'ene.

Det er vanskelig å ha én estetisk pen midsjiktfisk i ett såpass lite kar...Typisk fisk som gurami trenger mere plass. Kampfisk hadde vært ideelt, men de går ikke særlig overens med guppy'ene.

Syns du uansett bør omplassere/selge pansermallen fortest mulig, siden karet ikke er stort nok til 4 + stykker. Evt kan dere beholde ancistrusen litt, inntil den blir større..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap