Hjelp!!

Vi har akkurat kjøpt oss hus, og da vi skulle gjøre rent i en liten fontene i hagen fant vi ut at det bodde en fisk oppi der. Noen som kan hjelpe meg å finne ut hva den heter og hva slags stell den skal ha??
Dette er nok en gullfisk . Jeg gjetter at du får levert den på nærmeste akvariebutikk om du spør pent. I en liten fontene vil nok denne fisken kun leve sommerstid
Tror ikke det er gullfisk. Denne er lengre og tynnere og har svart hale. Kroppen er både gullfarget, hvit og svart i flekker. Har ingenting imot å beholde den, men må vite hvordan jeg skal ta meg av den, og gjerne hvilke andre fisker vi kan sette sammen med den. Trenger også å vite hvor stor bolle den trenger når vi tar den inn for vinteren. Hun som solgte os huset sier det er en bollefisk, karpe. Men hun vet ikke mer og var heller ikke helt sikker på at det er karpe...
Det kan ligne litt på en koi, men jeg også stemmer for gullfisk, som kan ha alle mulige mønster og fasonger. Hvor stor bolle den trenger spørs på hvor stor den er, men jeg vil tro at den trenger 100-200 liter, så det er mye mer praktisk med et akvarium.
Gullfisk kommer i mange farger og fasonger, men fullt mulig at jeg tar feil. Eftersom det er en utefisk vil det nestmest sannsylige være en koi. Om det er en koi skal den ha minimum 720 liters akvarie. Gullfisk bør minst opp i 200 liter og trives best med flere av samme art eftersom de foretrekker ganske kaldt vann.
Etter å ha sett på bildene heller jeg nok mer mot gullfisk enn koi. Den er ikke så stor. Ca ti cm og tynn. Den lever på alger iflg tidligere eier...
Da er tidligere eier skyldig i dyreplageri. Jeg regner med at fontenes som den lever i ikke har noe filter, og at det ikke byttes vann særlig ofte? Du må mate fisken noen ganger i uken
Så det finnes ingen som lever bare på alger?:-P
Ancistrus og otto (algeetere) kan leve bare på alger, men til og med de bør få tilskudd som f.eks tabletter innimellom. Gullfisk lever ikke på alger, men kan overleve på det en god stund, men det blir det samme som at du kan leve en stund på gress.
Tusen takk for hjelpen Vi tok den med til dyrebutikken og fikk vite at det er en gullfisk. Har rensket opp hos den og pyntet, hatt vannforbedring i vannet, skaffet to gullfisk til og kjøpt inn mat De får det nok fint nå
Den så ganske mager ut, stakkars. Håper du tar deg tid til å lese deg opp på behovene til gullfisk, og at fiskene får det godt hos deg. (Det ser ikke ut som forrige huseier tok seg tid til det, nei...)

Husk også at gullfisk gjerne blir over 30 år gamle hvis man behandler dem skikkelig, så disse fiskene er en investering for framtiden.
har den ett "følehorn" under, på hver side munnen, er det en koi, om ikke er det en gullfisk.

Den har vell levd av insekter og div planterester/alger ;P
Kontorstol
Skaff deg litt mer kunnskap er du snill
Vi har Gullfisk og Koi i en hagedam og døm får ikke noe mat i løpet av tidlig vår (når isen har blitt borte), sommer og sen høst
Døm formerer seg og er fine og fete når vi tar døm inn på slutta av Oktober
Det finnes ikke annet enn alger og mudder i dammen
PS vi får ca 200 yngel hvert år
Sitar fra første post: "i en liten fontene i hagen". Det er plass til mye mer føde i en vanndam enn i en liten fontene. Om jeg ikke tar feil vokser det mye planter rundt dammen, og det yrer nok av insekter både på og i vannet. Og som nevnt tidligere, den ser mager ut. Men jeg skal ikke legge skjul på at gullfisk utendørs ikke er mine sterkeste sider.
Det er en Gulfisk av typen Shubunkin.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap