Akvarieplanter - hjelp...

nå er det ikke lenge før vi skal flytte, og jeg har tenkt å starte på nytt med mitt 180 l rio akvarium.

har fisk og planter der nå, men alt av planter er dekket av alger og ser ut til at de har tatt "kvelden" de fleste..

så.. Jeg trenger tips til hvordan innrede karet på nytt..

HVOR kan man få tak i "billige" akvarieplanter? Trenger ganske mye, så greit om det finnes noen som selger billig / har tips til billige nettbutikker. I dyrebutikker må man jo fort opp i 80; pr stk..

Kan jeg prøve å redde noen av de jeg har som har blitt "ødelagt" av alger, eller vil disse bære med seg "algevekst" slik at det nye karet vil få de samme problemene?

Planer for fisk er fortsatt noe usikkert..

har pr dags dato :

180 literen
1 x Blå acara hanne
9 x Skjørtetetra
1 x Crowntail hunne (Kampfisk)

50-60 literen
2 x Palettciklide

Lite kar
1 x Crowntail hanne (Kampfisk)



Har veldig lyst på snegler og reker, da jeg synes disse bare blir mer og mer fasinerende Har prøvd snegler 1 gang før, men disse overlevde ikke grunnet hissig acarahunn (nå død) - og en noe nysgjerrig kampfiskjente..

Jeg vil ha fisker som synes.. har svart grus (selve akvariet /m møbel er også svart) og ønsker noen fargeklatter der

blir utrolig glad for alle innspill til tips/råd, da jeg føler jeg mislyktes første gangen



Jeg syns planter er billigst på Ebay! Anbefaler Aquatic Magic. Helt ville priser! Ofte gratis frakt, og det er en bra og seriøst bedrift. De har ikke det største utvalget, men prisene er ihvertfall uhyre bra.

Akvariekjellern.no har også veldig bra priser på planter, og godt utvalg. Men frakt er litt kostbart, så bestill heller mye samtidig.

Om de har alger på bladene er det bare å pille av de bladene med mest alger vil jeg tro, men som regel kommer alger av en grunn. (for mye lys, for mye mat, lite hurtigvoksende planter osv) det kommer litt ann på hva slags alger det er snakk om.

Når det gjelder fisk er det jo så innmariii mye å velge mellom, så du kan jo si litt om hva du ønsker, hvilke vannverdier du skal ha, vil du ha par-fisk, alene-fisk, stim fisk? Hvilket sjikt, hvilken størrelse osv.
Du kan jo også vurdere å ha fisk som spiser alger. Som f.eks Ancistrus og SAE.

Jeg har begge disse variantene, og de jobber flittig. Også er det jo så morsomt når ancistrusen klistrer seg opp etter ruten på akvariet. Jeg syns det er like gøyt hver gang =D
takk for svar

skal nok ha ancistrus igjen ja men grunnet vannproblemer har de jeg hatt, dødd svært unge så vil vente litt til alt er på topp igjen før jeg kjøper noen nye..


har veldig lyst på en type stimfisk, vurderer neontetra, men ikke helt sikker enda

ellers kan jeg godt tenke meg noen fisker som har litt størrelse slik at de synes i akvariet

eneste "krav" er at de må være fredelige fisker..

Hvis du skal ha "mange" planter er det flere dyrebutikker som også gir deg svært gode priser på kjøp av kartonger av planter. 40-60-80 stk.
Har nettopp fått endel planter fra ebay( Aquatic Magic)
Fine og friske planter. bl.a windeløv planta var stor og fin. Synes det var et røverkjøp i forhold til vanlige dyrebutikker. Det tok 9 dager i posten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap