Færre kampfiskyngel -, hjelp !

Heisann, fikk kampfiskyngel for rundt en uke siden, og har fjernet pappaen, men det ser ut som at det bare blir færre, og færre kampfiskyngel hver dag. Hva betyr det ?
Det kan komme av mange grunner, som for lite/feil mat, feil forhold i akvariumet som innredning, temperatur og vannverdier, sykdom og forurensing av akvarievannet. Kan du si litt om foringsrutiner, rengjøring, filtering, vannverdier og innredning, så blir det lettere å hjelpe deg
Takk, takk Angående maten, så bruker jeg Liquifry No 1 fire gang til dagen, og har prøvd litt med epler i vann (skummet altså), og matet med det. Er det noe mer som er nødvendig ? Vil jo gjerne få avla opp noen til voksen alder.
Liquifry inneholder ikke noe særlig næring for kampfiskyngel, og jeg har selv opplevd at flere yngel overlever med levendefor. Ser du har forsøkt infusorier(?), har du vurdert microorm når de blir store nok? Kan du si noe om vannbytterutiner, og har du mulighet til å få sjekka vannverdier og temperatur? Og kan det tenkes yngelet har blitt sugd inn i en filterpumpe?

Edit:
Beklager, jeg leste visst ikke svaret ditt skikkelig..:P
Hei, igjen Romtempen er 30.0 grader, og har vært sånn en stund ... Bruker ikke filterpumpe for tiden, er det noe jeg bør skaffe meg fort ?

PS: Har ynglene i 6 liters, har desverre ikke større akvarium. Kan det være en grunn til død ?
Oj, det er godt mulig det er der problemet ligger, ja.. Kampfiskyngel er sarte på visse områder, og dør lett dersom ikke forholdene er optimale. Problemet med et så lite akvarium er at de har dårlig plass til å vokse, særlig dersom de er mange. Når du ikke har et innkjørt filter i tillegg, er det stor fare for forurensing av vannet, de skal jo fores så ofte og mye.

Det kan likevel gå bra, men det blir litt ekstra jobb. Uten filtrering, ville jeg latt dem gå i akvariet, uten sand/grus på bunnen, og ikke så mye mer innredning enn noen planter. Da blir det lettere å holde akvariet rent. Jeg ville også hatt vann til mellomlagring i bøtter konstant, og bytta vannet ihvertfall en gang om dagen, samt fjernet matrester etter foring. Det er veldig viktig å passe på at vannverdier og temperatur i det gamle og nye vannet er så lik som mulig. Og husk å dekke til akvariet, slik at lufta over akvariumet ikke blir kaldere enn akvarievannet. Det tåler ynglet dårlig.

Håper du får det til!=)
Tusen takk for fint svar ! Skal bruke rådene dine, og si fra iblant hvordan det går Har telt opp til bare 4 yngler
Begynner å bli litt størrelse på de nå, ja ...
Så bra Hvor gamle er de?
De er elleve dager gamle, nå. De fire små lever bra på Artemia, går vel ikke an å overfòre dem ? :S
Neida, bare pass på vannkvaliteten, og at det ikke råtnende for forurenser vannet
Bytter ut ett glass med vann til dagen ..., Holder det ?
Vanskelig å si, et glass kan bety så mangt:p Jeg anbefaler deg å bruke en tynn hevertslange,
og slamsuge godt for å fjerne matrester daglig ihvertfall, og erstatte vannet som fjernes med nytt.
Takk, Takk Skal prøve det etterpå
Hei igjen ! Prøvde å sile ut all møkka fra vannet, og må si det ble rent og pent !

Kan se at en av de fire ynglene har begynt å få en liten grønnfarge på kroppen, mens en annen litt mørkere yngel har fått en svak blåfarge i finnene. Vil det bli fargen til ynglen som voksen, da ?
Her må jeg si at ynglene vokser fort ! Har matet med artemia en god stund, nå

Har enda ikke satt oppi noe grus/sand, men tok oppi en slags steinbro i stad. Holder det ?

Når skal jeg sette oppi grusen igjen ? Håper på svar av flest mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap