Hvor mye sand?

Hvor mye sand trenger man hvis man skal ha planter? Finnes det noen tommelfinger regel for antall liter sand man trenger pr 1cm^2 bunn flate?

Hvor tykt lag med slik gjødsel (Aqua Soil) trenger man under sanden?
Plussmedlem
Jeg tror jeg har et lag på ca. 5 cm med sand i mine akvarier. Det bør være passe, tror jeg.
Inaktiv bruker
Etter det jeg har sett, så trenger man ikke sand over AquaSoil hvis det er ADA du tenker på.
Lars Iversen
Etter det jeg har sett, så trenger man ikke sand over AquaSoil hvis det er ADA du tenker på.

Oki. Hvor mye AquaSoil trenger du da?
Inaktiv bruker
nok til 5cm hvis jeg ikke tar feil! eller mer, alt etter hvordan du skal ha oppsettet ditt med tanke på "åser", forhøyninger osv!
Så til en helt flat bunn trenger jeg 5cm.

Akvariet et 147cm langt og 72 cm bredt minus en over renningsboks på 13x30. Hvis jeg har regnet riktig blir dette med høyde 5cm 51 liter. Alltså 6 pakker a 9l med aqua soil, eller 2.280 kroner i Aqua Soil.

I dag (når jeg har salt vann) har jeg en sli egg crate liggende i bund for å beskytte glasset og gi den levende steinen noe solid å stå på. Er dette noe jeg trenger å fortsette med i ferskvann?
Aqua Soil er myk, du trenger ikke å beskytte glasset, fordi substratet ikke skader det på noen vis. Du må derimot være forsiktig med å fylle akvariet med vann, forde partiklene vil flyte. Må spre vannet veldig sakte og jevnt.

Hvis du vil ha jevn bunn, så bær 6 sekker være nok.

Du trenger ikke vanlig sand, hvis du ikke planlegger å bruke dekorativ sand på fronten. Men Power Sand kan du gjerne tenke på, da selve Aqua Soil har ganske store granuler. Fra erfaring, er det mye enklere å plante i Power Sand, men det går helt fint med bare Aqua Soil. Som variant kan også Aqua Soil Powder vurderes (som øverste lag).
Har funnet bildet jeg lett eter

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap