Hjelp: Bitte liten sneglelignende minidyr på glasset! farlig?!

Hei. Jeg oppdager akkurat nå et bitte lite sneglelignende dyr som krabber på glasset i akvariet. Hva i all verden er det? Er det farlig? Jeg har aldri sett den før og kan ikke forstå hvor den kommer fra. Kan det være yngel fra ancistrus? Kan det ha kommet fra planter? Har byttet veldig mye vann den siste uken, så rart en så liten skjør sak kan overleve. Den er i alle fall IKKE kjøpt.

Dyret er kun 3,5 mm stor.

Generell info:
Filterne har kun gått i 3 uker. Har 4 ancistrus og to sånne flate, prikkete sugemaller som flyr på bunnen (de har det veldig bra). Har fått noe nitritt de siste dagene som jeg for øyeblikket jobber livet av meg for å vanne ut. Har foret med mallemat og litt brokkoli. Har to planter.

Normal PH.

Se bilde!
Plussmedlem
Å, herregud, ja, denne er livsfarlig!

Neida, absolutt ikke Dette er noe av det vanligste du ser i et akvarium; en "pestsnegle". Så godt som alle får sånne, de er umulig å unngå. Så ingenting å være bekymret for, med andre ord
De kommer ofte med planter, mange ganger små eggklaser som er veldig vanskelig å se.

For å begrense antallet, kan du jo skvise de du ser med fingeren...
Det var jo ganske gode nyheter hvor mange av disse kan jeg ha risikert å fått med meg på to planter da? Jeg vil jo ikke ha fulle akvariet slikt.. har nok snegler i hagen og vil ikke ha det her også

De blir vel ikke store og mange? Tenker nitrittnivå, etc.

Snudde forøvrig hodet bort et øyeblikk, så var svinet borte. Svømmer den i vannet også?

Er det på røttene eggene er? Da må jeg ta opp plantene med andre ord.

de blir veldig mange men ikke så store dessuten er de bare bra å ha i akvariet, de spiser opp møkk og mat osv...
Plussmedlem
De blir ikke store, man kan fort bli mange, særlig ved overfôring. Men ikke vær bekymret, de lager ikke problemer

Den falt sikkert ned av glasset da du trodde den svømte.

Eggene legger de vel på plantebladene når de legger de på plantene, ellers kan du vel finne egg mange steder i akvariet.
Det er egentlig ikke noen vits i å prøve å unngå dem, det er så godt som umulig. Du venner deg til å ha pestsnegler, hehe
Den er god. Snegleparty i akvariet mitt i kveld. Alle som vil komme med sine snegler er invitert. Stenger klokken halv tre.
Om du vil holde bestanden nede kan du kjøpe deg noen jegersnegler. De spiser andre snegler og er veldig fine.
Takk for tips. Noen som forresten vet hva de flate flyndrefiskene jeg nevnte i øverste post heter?
Flate og prikkete flyndrefisker? Her må du komme med et bilde!

Edit: Ikke gi fiskene dine mat, de klarer seg fint en uke eller to uten. Det vil hjelpe en del med nitritten din!
Her er bilde. Er egentlig lei av disse to. Når det er middag driver dem bare og plager ancistrusene, skal ha alt for seg selv og jager dem rundt. Selvom det er masse mat til alle (plukker opp restene).

Virker som dem bare er der for å lage ugang. Butikken sa jeg kunne ha dem sammen.
Noen flyndre er det ikke, hehe! Det er nok en Sewellia lineolata . Om de plager andre fisker kan det være lurt å spør butikken om du kan få byttet de, eventuelt gi de bort til noen som vil ha de.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap