Grumsete vann

Hei
Vi er nybegynnere og fikk et bruk 50L akvarium av en bekjent som bare hadde latt alt vannet tørke inn... Vi måtte da "vaske" alt, så for å få løsnet på skiten så la vi det meste i salmiakkvann over natten, bortsett fra pumpen, varmekolben,trerota og plastplantene.. Dagen etter ble alt skyllet i rent vann gjennom flere timer..
Innredet akvariumet, og fyldte forsiktig på med vann og satte igang pumpe, luftbobbler og varmekolbe.. Så fornøyd!! Men dagen etter var vannet begynt å bli grumsete, byttet ut ca 70%, fyldte på med nytt vann.. og sånn har vi holdt på i 3 dager.. Noen tips om hva annet vi kan gjøre for å holde vannet klart? Og hvordan få opp den gode bakteriekulturen da vi har satt i nye filter??

Hege
Hva slags substrat har dere? Det er ikke uvanlig at vannet er litt grumsete de første dagene og det kan gå seg til helt av seg selv avhengig av bakenforliggende årsak.

Når det gjelder bakteriekultur kan dere enten la dette gå seg til av seg selv over en 4-6 uker med jevnlige målinger eller dere kan søke på begreper som "salmiakkmetoden" og finne en raskere måte her på forumet.

Lykke til!
Tusen takk for svaret. Skal la det få stå i fred noen dager nå og så se om det klarner av seg selv, og så skal jeg prøve meg på salmiakkmetoden for å få litt fortgang i bakterieveksten..
har du skiftet alle filterene inni pumpa sånn at all innmat var ny?
Ja, måtte det siden filteret som satt i var helt svart og æsjete... Etter alt jeg har lest meg til her inne nå, så har jeg lært at det er faktisk i filteret at de gode bakteriene dannes og at neste gang jeg rengjøre filteret skal det vaskes forsiktig i litt akvarievann..I dag er ikke vannet så grumsete, så håper det går seg til hvis jeg lar det få stå i fred
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap