Hvilke fisker kan jeg ha?

hei, har for øyeblikket et 47l akvarium med 4 neontetra, 1 praktbotia og en malle(vet ikke hva den heter)
så lurer jeg på hvaslags andre fisk jeg kan ha oppi. har lyst på litt flere for det er ikke så mye liv der med så lite fisk, og praktbotiaen er stort sett inni en hule og kommer bare fram et par korte turer i løpet av dagen. virker som den sover mye.

har prøvd å ha noen planter, men de dør hele tiden. aner ikke hvorfor, fiskene lever jo i beste velgående.
Praktbotia'n bør du omplassere til noen som har flere og stort akvarium. Alene i en 47-liter har du en meget ulykkelig praktbotia...

Personlig ville jeg byttet ut alle fiskene du har, og valgt en stim med små fisker, noen reker og snegler.

Kanskje du har for dårlig lys for plantene?
ok, fikk beskjed på dyrebutikken at det gikk bra å ha den der.

har vanlig akvarielys, men pleier å få ganske mye snegler som spiser de opp. så kjøpte praktbotiaen for å bli kvitt snegler, men planta døde alikevel.
Akvarieplanter kan være så mangt og ikke alle er like enkle å få til. Gå i plantebasen og se om du liker noen av de enklere artene som ikke har for høyt lysbehov. Disse er også vanligvis av de billigere typene.

Pestsnegler skader sjelden friske planter. De gjør derimot en god jobb med å fjerne råtnende mat- og planterester. Les om behovene til Praktbotia her i fiskebasen.
Hvis du vil bli kvitt snegler burde du heller skaffe deg Jegersnegle.
De spiser andre snegler og du ser dem sjeldent, siden de hjemmer seg i sanda. I ditt lille kar ville det nok holde med 1 Jegersnegle. Da vil den heller ikke formere seg, siden de trenger hu og han for å formere seg. 1 Jegersnegle vil nok klare å få bort alle sneglene i løpet av noen mnd.

Det er jo også noen planter som kun trives på røtter og noen som kun trives i sand. Noen er også sære på andre verdier. Spør i butikken om en hardfast plante. Som også tåler variasjoner i temp og ph.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap