Yngelhjelp!

Hei, er helt ny på forumet her og "andregangs" nybegynner med akvarie. Jeg kom hjem fra en liten langhelg i dag og fant to (egentlig tre) gode nyheter i akvariet. Først og fremst viste ikke testen noe utslag av nitrat/nitrit som tyder på at akvariet endelig har kommet seg gjennom en "cycle" og for det andre fant jeg to bittesmå fisk inne i pumpa.

Jeg har flytta yngelen over i et lite plastbur men trenger hjelp til å vite hva jeg gjør nå? Ift at fisken skal ha best mulig sjangse til å overleve.. Foring? Vannskifte? osv osv...

Takk! =)
Du må nesten fortelle hvilke fisker det er snakk om.
Godt poeng. I akvariet har jeg 3 gule molly, 1 dalmatiner molly, 1 lyretail molly, 3 kardinal tetra og 1 ancistrus.

Jeg hadde opprinnelig 5 gule molly men to av dem tok kvelden etter en ukes tid. Alle hunnkjønn av de gule var rimelig feite når de kom oppi så jeg vil tro at det er en av de som har født.

edit:

Fant følgende informasjon men om folk har fler tips så tar jeg gjerne imot!

"Finknust flakfór
Yngel fra de fleste levendefødende tannkarper (guppy, platy, molly o.l) blir født relativt store. Disse kan faktisk spise finknust flakfór fra fødselen av. De vil nok vokse mye fortere med levendefór, men klarer seg også fint med tørrfór."
Aha, da er det mollyene som har ynglet. De er levendefødere og føder gjerne en gang i mnd. Det du kan gjøre er å ha de i en yngelboks i akvariet (eventuelt i et seperat akvarium) til de har vokst seg litt større, eller du kan la de svømme sammen med foreldrene. De kan bli spist, men da vil gjerne de sterkeste vokse opp, og dermed får du sunne og friske fisker. Når det gjeler mat er mollyyngel ganske greie, og de kan spise knust flakfor (minst 3 ganger per dag).
Kontorstol
Aha, da er det mollyene som har ynglet. De er levendefødere og føder gjerne en gang i mnd. Det du kan gjøre er å ha de i en yngelboks i akvariet (eventuelt i et seperat akvarium) til de har vokst seg litt større, eller du kan la de svømme sammen med foreldrene. De kan bli spist, men da vil gjerne de sterkeste vokse opp, og dermed får du sunne og friske fisker. Når det gjeler mat er mollyyngel ganske greie, og de kan spise knust flakfor (minst 3 ganger per dag).


Høres bra ut. Jeg vet ikke hvor mange som fødes men antar at det vanligvis er fler enn to så det kan vel være lurt å ha de to "overlevende" i en yngelboksen litt til ja Takk.
I følge wikipedia kan en molly-hunn føde opp til 100 yngel per mnd, så flere blir det nok!
Hehe like greit at de fødes rett i karet etterhvert da forstår jeg :P
Husk å pukke ut død yngel etter hvert, så unngår du at de ligger og råtner
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap