Verdiene i akvariet!

Hei,

jeg kan ikke forstå hva som har gått galt i akvarie mitt. Jeg har akkurat vasket det, og alt skal være i orden, men ser at det er det ikke. Fiskene trives ikke, det ser jeg med en gang. Jeg har kjøpt slike striper som man bruker for å sjekke verdiene, og den viser at mye er galt. (Kan ikke forstå hvorfor jeg har kjøpt dette for jeg har jo ikkep peil på hva jeg skal gjøre for å fikse dette uansett).

No2 og No3 verdiene var fine.
GH viste >21'd (jeg forstår at dette slett ikke er bra, men hvordan fikse det)
KH er 0'd ( og dette er heller ikke bra utifra skjemaet)
ph er på 6,4 ( det er ikke farlig men heller ikke bra)
Cl2 er på 0,8 (noe som ikke er bra)

Jeg må fikse dette problemet senest imorgen, så imorgen er operasjon akvarium, men hva skal jeg gjøre??? Håper jeg får noen svar idag slik at jeg kan starte med en gang jeg våkner imorgen (har heldigvis fri fra jobben imorgen)

Tusen takk for all hjelp....
Hva er gh i kranvannet ditt på?
Sprettfisk
Hva er gh i kranvannet ditt på?


Hvordan skal jeg finne ut av det på??? For jeg vet ikke O.o
Du målte jo i akvariet. Tapp vann i et glass og mål det. Burde kjøpe deg dråpetester.
Men for og gjøre det kort. Hvis kranvannet ditt har lavere gh enn akvarievannet,så er det noe i akvariet som hever gh. Feks stein eller skjell du har dekorert med.event.substratet dvs grus eller sand du har oppi. Da må du fjerne dette,og bytte vann,så går gh ned.
Sprettfisk
Men for og gjøre det kort. Hvis kranvannet ditt har lavere gh enn akvarievannet,så er det noe i akvariet som hever gh. Feks stein eller skjell du har dekorert med.event.substratet dvs grus eller sand du har oppi. Da må du fjerne dette,og bytte vann,så går gh ned.


Jeg har noe nytt ja.. nye plastikk planter.. de går ut nååå med en gang! Jeg har hatt problemer etter dette.. UFF!!! Tuuuusen takk for hjelpen!! Dette forklarer hvorfor jeg har hatt problemer de siste ukene... Du er en engel.. thank youuuuuu!!!
Kh øker du med natron,eller ph- kh + . Kh og ph følger hverandre,så øker du kh ,øker også ph. Prøv deg ut i en bøtte med vann. Kjøp dråpetester. At plastikk plantene dine øker gh er rart,men hvis dem ikke er kjøpt i akvarieforettning,kan dem inneholde skumle kjemikalier. Lykke til
Noe veldig bra du kan gjøre for forholdene i akvariet er å kaste plastplantene, og bruke skikkelige planter i stedet. De forbruker nitrat slik at de hjelper å holde forholdene fine. Det gjør definitivt ikke plastplanter. Skulle ikke vært lov å lage sånt. Du skal se det går mye bedre når du får til litt ordentlig plantevekst i karet. Filteret er vel innkjørt...?
Bilde av akvarium, type fisk etc?
Forøvrig bør du heller bare bruke kranvannet som det er, stedet for å leke med kjemi hvis du da ikke er erfaren eller utdannet kjemiker. Mener det godt, det kan være veldig farlig for fiskene hvis man ikke vet nøyaktig hva man holder på med. Personlig har jeg aldri tilsatt noe som helst for å forandre verdiene på vannet og jeg holder bla diskus som tydeligvis stortrives i karene mine. Ikke bruker jeg co2 heller og plantene er fine og vokser godt. Har du mye planter spesielt hurtigvoksende holder de nitratet nede så du slipper å stresse med så mye vannskifte også.
Tusen takk for hjelpen. Jeg har bare levende planter, men kjøpte to planter av plastikk for morro skyld. Det angrer jeg på nå... Men verdiene er finere nå, og alt er bra. Tusen takk for hjelpen alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap