540 liter / eheim 2080 / partikler i vannet?!

Jeg har et 540 liter med Eheim 2080 filter. Jeg har innsug og utblås på samme side. Har skiftet filtervatt 2 ganger, men forsatt ser vannet mitt slik ut. Noen ganger mer enn andre. Av fisk har jeg to store oscar (ca 20cm) og jeg mater de med pellets og reker som jeg tiner og skreller (og skyller noen ganger for å fjerne salt)

Noen som vet hva det kan være?


Vanskelig å se på bildet. Infusorier, kanskje? Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye av gangen? Hvor lenge har akvariet vært i drift?
Jeg har selv dette filteret og sliter ikke med partikler i vannet. Karet mitt er dog bare 200 liter, og jeg holder L-maller.

Problemet hos deg er todelt, tror jeg. Reker forurenser veldig som fôr, og karet ditt er såpass stort at sirkulasjonen kan bli i minste laget med ditt fôrregime. Fôrrestene kommer rett og slett ikke frem til filterinnsuget. Selv bruker jeg i tillegg en Amtop som gir 1200 l/t og en innvendig sirkulasjonspumpe som leverer 1400 l/t.
Kampfisk
Vanskelig å se på bildet. Infusorier, kanskje? Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye av gangen? Hvor lenge har akvariet vært i drift?


Skifter vann hver fredag, skifter ca 200liter. Akvariet har vært i drift i en 3 mnd tid.
Janne
Jeg har selv dette filteret og sliter ikke med partikler i vannet. Karet mitt er dog bare 200 liter, og jeg holder L-maller. Problemet hos deg er todelt, tror jeg. Reker forurenser veldig som fôr, og karet ditt er såpass stort at sirkulasjonen kan bli i minste laget med ditt fôrregime. Fôrrestene kommer rett og slett ikke frem til filterinnsuget. Selv bruker jeg i tillegg en Amtop som gir 1200 l/t og en innvendig sirkulasjonspumpe som leverer 1400 l/t.


Takk Janne. Jeg har sirkulasjonspumpe på andre siden som blåser motsatt vei, men syntes ikke det hjelper så mye. Skal prøve å mate Oscar'ene med pellets og se om det hjelper noe. Har vurdert innvendigfiltrering, men vet ikke om de har det til 540 litere?
Filtersvampene dine er nok for grove, så jeg vil anbefale deg å legge inn et finfilter i noen dager slik at det får samlet opp partiklene.
Det finfilteret som følger med, mener du at det kanskje ikke er fint nok?
Ser at det går ann å kjøpe her:http://www.webzoo.net/default.pl

Men det er vel det samme som følger med Eheim 2080 når den er ny.
Når det ikke klarer å fange opp partiklene er det ikke fint nok, med mindre det er noe som tilfører nye partikler hele tiden, f.eks en råtten rot som smuldrer opp etc, men da hadde finfilteret fort blitt tett.
Jeg har ingen tro på at det har noe med finfilteret å gjøre. Selv har jeg fjernet finfilteret men har likevel ingen partikler i vannet.

Det at du har sirkulasjonspumpa på motsatt side av filteret kan ha negativ effekt. Du bør ha dem på samme side slik at vannet går en vei.
Enig med Janne. Plasser alt av utblås og innsuget på samme side og du får fanget opp det meste. I 300 literen min i stuen griseforer jeg og så lenge filteret ikke er helt fult i dritt holder vannet seg fritt for partikler. I dette karet rengjør jeg det utvendige filter (Eheim pro2 2078) to ganger i året... Bruker ikke finfilter eller filtervatt i noen av mine utvendige filtre.
Det er jo 2 innsug på 2080, selv har jeg det ene på en side, det andre er røret satt ned i Juwel pumpa på den andre siden. Overasket over det er noen som tar bort finfilteret, gjør man det, så garantert går det ut over innpelleren m.m. på filteret. Når jeg har måtte gjøre reint filteret, så er det grov filteret som er årsak
My bad folkens. Jeg hadde litt partikler i vannet for en stund siden, og satt inn finfilter samtidig som jeg renset filteret litt pga. at det var dårlig gjennomstrømming, men nå forstår jeg at det ikke bare var finfilteret som gjorde susen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap