Er dette for mange fisk i mitt akvarium?

Hei alle sammen.
Jeg har kjøpt meg nytt akvarium 180Liter, skulle hatt større men pga. kg pr m2 så kan jeg ikke det

Her er det jeg har funnet og satt opp:

Totalt 12 fisketyper, blir dette for mye? Tenker også på trivsel


Temperatur: 18-28o C
Guppy : Altetende (3 Stk) ----TOPP OG MIDT----
PH i vannet: 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): 9 - 19o dH
-----------------
Temperatur: 21-27o C
Siamese algae-eater: Algspiser+ vanlig siske flak/mat (5stk) ---BUNN OG MIDT----
PH i vannet: 6.5 - 7.5
GH (Hardhet): 5 - 15o dH
------------------------
Temperatur: 18-25o C
Xiphophorus maculatus : Altetende (3 stk) ----TOPP OG MIDT----
PH i vannet: 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): 9 - 19o dH
-------------------
Temperatur: 10-25o C
Misgurnus anguillicaudatus Vanlig fiskefor(egg og snegler (1 stk) ---BUNN SKIKT-----
PH i vannet: 6.5 - 8.0



Håper på noen Kloke svar :P
Du har ikke for mange fisk, og det vil heller ikke være noe problem å sette inn noen flere platy eller guppy, og for å si det sånn: Du har ferre fisk enn mange nybegynnere presser inn i et kar på 40-50 liter!
Temperatur: 10-25o C
Misgurnus anguillicaudatus Vanlig fiskefor(egg og snegler (1 stk) ---BUNN SKIKT-----
PH i vannet: 6.5 - 8.0

Denne fisken har jeg ikke hørt om før, men googlet den. Den blir opptil 30 cm, veldig aktiv og trives ikke alene, så tror du må revurdere denne.

Edit; iflg fiskebasen blir den 25 cm, kan gå alene, og trenger ikke større kar enn det du har, så det burde jo gå greit likevel :o)


De siamesiske algeeterne vil nok spise alt av yngel fra guppy og platyene, så om du vil beholde yngel, så velg heller en annen algeeter, f eks ancistrus eller otocinclus (otto).

Ellers enig med Kontorstol, det er ikke for mange fisker til et såpass stort kar :o)

Husk også innkjøring av filteret, og anskaff dråpetester for pH og NO2 om du ikke har det allerede.
Mye merkelig info ute å går, og det er ikke alltid vår kjære fiskebase inneholder riktig info, og under værål står det blant annet at den ikke er en stimfisk, så hva som er riktig er ikke alltid like lett å si. Om værålen din ser ut til å trives ser jeg ingen grunn til å ikke beholde den, men jeg ville prøvd å lese meg litt opp på den.
Misgurnus anguillicaudatus så du mener nå at jeg kan ha denne? Står ifølge Fiskebasen at jeg kan ha den aleine om jeg ønsker det.

Ang yngel og at de Siamesisk algeeter som spiser dette:

Der mente du at jeg burde heller skaffe meg "otto" som algespiser. Dette er fordi de ikke spiser yngelen?
Men hvilken av OTTO anbefaler du? Jeg fikk opp 10 forskjellige av "otto" i fiskebasen.

Men uansett da, om jeg så velger Siamesisk algeeter, hvordan vet jeg da når jeg skal ta opp guppyene opp i fødekaret, sånn at Siamesisk algeeter ikke spiser yngelen dems?

Som sagt HELT FERSK!!!! Så vet ikke akuratt så mye innen yngel OSV.....
Når det gjelder algespiser, så vil jeg anbefale en av ancistrusvariantene til en nybegynner. Effektiv og grei å ha med å gjøre.

Siameserne er en stimfisk, som blir stor, og lite effektiv når de vokser til Til er også veldig livlige, og kan stresse andre fisk. Otto er ganske følsomme, og trenger et godt innkjørt kar. De er gjerne sterkt preget etter fangst og transport...

Når det gjelder fødenett, så ville jeg droppet det. Sats på tett beplantning istedet, og evt heller fange opp yngel.
Jeg hadde SAE sammen med Endlers guppy og de tok ikke yngel, all yngel lot jeg bare svømme fritt i karret på 180 Liter.

Men, som noen nevner her, SAE er ikke nødvendigvis en fredelig fiskeart, de kan faktisk bite etter andre fisk og jage andre fisk som ligner på dem selv. Jeg ble litt forundret over dette, siden jeg hadde lest at de var så fredelige.

De var heller ikke særlig gode algeetere i det karret jeg hadde dem i, men når man har andre fisk som man jo forer med diverse annet for, så er det klart at fiskene heller tar foret enn å spise algene. De tok ihvertfall aldri trådalgene i det karret.

Skal man ha en skikkelig god "algeeter" som også spiser trådalger, så anbefaler jeg Garra rufa. De skal primært ha proteinrik føde, men de spiser altså alger i tillegg, og uansett hvor mye man forer dem ellers. Man kan fint ha bare en av denne arten i et karr med andre fiskearter, da de ikke egentlig er en "stimfisk". Men, den arten er nok sjelden i Norge, man får kanskje ikke tak i den så lett. De er gode som nybegynnerfisk, for de er skikkelig "hardføre". Jeg har 10 av den arten i et karr her, og hver gang jeg får trådalger på plantene i de andre karrene så flytter jeg bare over en Garra rufa og da spiser den alle trådalgene i løpet av en times tid.
SAE har ord på seg for å bli late med årene, tror kanskje det har noe med akvariestørrelsen å gjøre. De er aktive, stimer flott og rydder for harde livet i en 450-liter, og sverddrageryngel er det nok av. Flere av fiskene er overtatt fordi de var late grinebitere som plaget andre fisk i mindre kar, kanskje basen burde justeres litt.

Så da sier jeg vel som flere her, det finnes andre algespisere som passer bedre i en 180-liter. Vær klar over at Ancistrus synes mange grønne planter er utmerket sikringskost, deriblant grønne sverdplanter...
Det har jeg aldri merket noe til Linda. Ancistrus har aldri spist på planter jeg har hatt. Men, jeg ser at de små pestsneglene jeg har i et karr spiser planter.
Vel, her spiser også ancistrusene på sverdplantene. Velkjent problem det, når det blir litt lite alger
Forer du ikke ancistrusene med litt vegetarisk for? Mine fikk det, de spiste helst det også. Og squash fikk de ofte.
En gjeng amanoreker burde vel kunne gjøre susen som algeetere i dette karet? Plager ingen.

Om du skal gå for guppy, forsøk å få tak i en litt uvanlig stamme - det er kult. Sjekk om du via klubber kan få noen med litt spreke farger, utstillingsguppy el.l. Vesentlig flottere enn "guppymix" som du får i vanlige dyrebutikker.
Erlend
Forer du ikke ancistrusene med litt vegetarisk for? Mine fikk det, de spiste helst det også. Og squash fikk de ofte.


Selvfølgelig gjør jeg det, men sverdplanter smaker tydeligvis godt uansett...

Amanoreker er et godt alternativ ja
Spiser ikke Amanoreker planter?
Erlend
Spiser ikke Amanoreker planter?


Da tror jeg ikke Amano hadde vært så stor tilhenger av disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap