Kan fiskemat gå ut på dato?

Jeg har fiskemat som fulgte med et akvarie jeg fikk av venninna mi.
Det er sikkert 6 år gammelt.
Det står ingen holdbarhet på fiskematen, kan denne være for gammel til fiskene mine?
Jah, jeg tror jeg leste her et sted at fiskematen mister mye av næringen etter 3 måneder, og er helt ubrukelig etter 6 måneder. Jeg vet ikke hvorvidt dette stemmer, men jeg fryser ned omtrent all fiskematen og tar bare opp litt av gangen da jeg bruker ganske lite
Aha. Men dette er frossenmat?

Jeg tenker på flakfor eller tørrfor.
Har enda ikke sett noen målinger av næringsinnhold i for etter lagring, men ser at datostemplingen på de forboksene jeg har her er rundt 3 år fra jeg kjøpte de. Ser ut til at produsentene opererer med omtrent samme holdbarhet for tørrfor og for i tablettform, og noe kortere for granulat, men kan være tilfeldigheter med de boksene jeg har i huset. Det blir sagt at foret taper seg over tid, og det er vel å anta at dette stemmer siden produsentene merker boksene med holdbarhetsdato. Se i bunnen av boksen om det står noe der. Jeg har valgt å kjøpe tørrforet i løsvekt i senere tid, og oppbevare det i fryseren til forboksene er tomme og trenger etterfylling. Mye penger å spare på å kjøpe 1l eller mer av gangen, men det forutsetter jo at man har endel akvarier og fisk. Holder rundt 3 mnd her i huset, og da pleier jeg å benytte 2 typer tørrfor, ett allround og et vegetabilsk. For er uansett ikke den store utgiftsposten i denne hobbyen, så er man usikker er det like greit å kaste det gamle og kjøpe nytt.
Lene Henriksen
Aha. Men dette er frossenmat? Jeg tenker på flakfor eller tørrfor.


Jepp, var flakfor/tørrfor jeg mente også. Jeg tømmer det ut av boksen i sånne små poser og fryser de ned. Så tar jeg ut etter behov.
Ok. Tusen takk for svar.

Maten blir kastet og ny blir kjøpt inn

Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap