Får ikke ned nh4

Hva skal jeg gjøre for å få ned verdiene på Nh4? Har kjørt m salmi hver dag i snart 3 uker og de andre prøvene blir bedre men altså ikke Nh4... Samt har begynt å få noe jeg tror er alger, ser ut som små hårstrå som flyter rundt...

Hadde håpet vi snart kunne kjøpt oss noen guppyer og amonereker, men når det er så høy verdi på amoniakk så tør jeg jo ikke det
Bare å være tolmodig ihvertfall ei uke til. Har du testet ph forresten? Om den blir for lav eller høy, så stopper prosessen opp...
Jada, den er stabil på 7,5 og det er nesten det samme som kravannet Men da fortsetter jeg m salmi 2ml 1 uke til
Med 2 ml daglig antar jeg karet ditt er rundt 100 liter? Bare vær tålmodig, innkjøring går ikke med hurtigtogsfart før helt mot slutten. Som Sissimor sier er det verd å holde et øye med pH...

Amano bør du vente med til karet har vært stabilt en stund, reker generelt er litt ugreit i nystartet kar, de tåler ikke all verdens. Det er godt mulig det er alger som kommer nå, det er nesten ikke til å unngå. Når alt er på stell, plantene etablert og du gir dem næring blir algene utkonkurrert. Dessuten er guppy rene oppvaskmaskinen på grønne alger
Hvor høy er NH3/4? Hvordan utvilkler NO2 og NO3 seg? Om de stiger, og NH4 holder seg konstant, betyr det at du har bakterier nok til å bryte 2 ml Salmi i døgnet til NO2 og eventuelt NO3, altså at den daglige dosen brytes ned. Når tester du forresten, rett før du har i dagens dose?

Dette kommer til å gå seg til, men snart tre uker er normalt ikke lenge nok. Regn 5 uker, da tenker jeg du er i mål eller svært nær.

Som Linda sier, de algene som dukker opp nå, kan du lett bli kvitt senere. Det er mye næring (nitrogen) i vannet under innkjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap