Filtrering

Jeg aner ikke helt hvor jeg skal stille dette spørsmålet, så jeg stiller det bare her - i og med at det haster med å få svar.
Jeg lurer på om man kan slå av filtreringen til akvariumet om natten; akvariumet står på rommeet mitt, og lyden plager meg om natten. Eller vil det ødelegge balansen/syklusen i vannet?
Har dere noen andre forslag? ))
Ikke slå av pumpen/filteret.. Alternative løsninger er bytte pumpe/filter. mens du venter på at det er klart, så får du bruke øreplugger eller sovetabletter..
Finnes det filtreringer som er helt lydløse? )) Hvis så, vet du hvor jeg kan få tak i det til et 63 l akvarium? ))
100% lydløse blir ingen, men det skal jo ikke rakle og skurre heller..
Et normalt filter som er satt opp rikteg så er det vel heller at du hører litt bevegelser fra vannet enn lyder fra selve pumpa/filteret..

Hva slags pumpe/filter er det?
Jeg får ikke til til å sjekke hvilket filter/pumpe det er før i morgen. Men det lager en durre lyd og maaaange små men høye/bråkete boblelyder. Kommer det av at det er for lite vann?

Men er pumpe og filter det samme? :o
Kan være et lokk som ikke sitter skikkelig på eller luft i systemet ja.. jeg har dette og det drev meg nesten til vanvidd før jeg fant ut hva som laget ulåtene, nå er det kun bevegelsene fra vannet jeg hører..
Ok
Jeg kjenner ingen jeg kan snakke med om utstyr til akvariet, så det hadde vært godt med en bekreftelse om at jeg gjør det riktig og har alt utstyret som trengs:
- Varmekolbe
- Termometer
- Filter
- PH måler

Og vaskeustyr, håv, dekorasjon, sann, planter og for.
Vet du om at det er noe viktig jeg mangler nå? ))
Har vel fått med deg det meste av fysisk utstyr da, bortsett fra at jeg ville nok ha kjøpt med et dråpe testsett feks dette så du kan teste for flere ting enn bare PH. Nitrit er ettersom jeg har fått med meg det ALLER viktigste og passe på.

Ellers er det bare og gjøre som meg, og lese sider opp og ned her inne for og lære mest mulig om sammensettninger av fisk, hvordan ta vare på bakteriekulturer og lignende.

Og ikke minst sjekke opp alle faktaene du blir servert i kjøpesenter butikker.

Eks:

Det er ikke noe problem og sette inn fisk etter 4-5 dager i nytt karr.
eller
Praktbotia i 54 liter sier du? Ja da bør du ha minst 3 stk.
eller
10 neon, 3 praktbotia, 4-5 platy, 6 molly og et par khulii åler er en bra mix du vil trives med.
Eller
Eple snegle er fint for og spise pestsnegler, og dem er også tvekjønnet og kan få barn av seg selv.

Dette er så absolutt ikke råd jeg trengte når jr fikk akvariet sitt for ett år siden..
Det ble masse død med hvitprikk og 3 måneder med forbannelse og frustrasjon..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap