Mystisk dyr i akvariet!

Jeg oppdaget nettopp et gjennomsiktig "pinnedyr" i akvariet! Det er ca. 2 cm langt og har følehorn og "armer"... Hvor kommer det fra? Og, ikke minst, hva i all verden er det?
Noen forslag?
Hei, beskrivelsen passer på mange forskjellige slags vanndyr som finnes i dammer og tjern rundomkring (men har det to eller flere armer...?). Se noen muligheter på bildene her. Hvis det er en insektlarve kan det tenkes at et insekt har kommet flyende gjennom et åpent vindu og lagt egg i akvariet! Mange forskjellige insekter lever i vann mens de er larver, men flyr omrking som voksne (f.eks øyenstikkere og vannymfer, mygg, steinfluer, døgnfluer og vårfluer). Det kan være et dyr som har fulgt med planter fra dyrebutikken - da kan det også være en tropisk art.
Første som slo meg var en liten vannskorpion. Du kan jo søke det opp og se om det likner. Har du hentet vann eller insekter til for o.l. kan det jo ha kommet med en liten en som vokser opp. Vet ikke om de er gjennomsiktige som små, men det går vel an å finne ut.

Lykke til hvertfall. Sånt som dette er jo alltid litt spennede på godt og vondt.hehe...

Mvh. Are
Muligens en liten øyenstikker. Jeg har kjøpt tropica planter to ganger,og begge gangene har dem kommet et par tre uker etter. Påfallende det der.
Takk for svar, selv om det ikke var det svaret jeg håpet på! Jeg håpet nemlig det var en reke! Jeg vet ikke helt om jeg egentlig har så lyst på en øyenstikker eller et annet ubedt insekt! Eller en skorpion, for den saks skyld (selv om det høres morsommere ut)! Men dette blir jo spennende... og litt ekkelt!

Pleier dere som oppdager slike blindpassasjerer å beholde dem eller kaste dem ut? Jeg finner den ikke igjen nå. Det er 3 1/2 uke siden jeg kjøpte planter, så da har den kanskje kommet med dem.
Håver dem ut jeg. Rovdyr,og jeg har reker også. Dyrt for
Spiser de reker? Eller er det foret til rekene som er dyrt?
De kan ta rekeyngel ihvertfal
Har dyret seks bein (tre på hver side), er det en eller annen insektlarve. Øyenstikker eller vannymfe (som er en slags små øyenstikkere) er sannsynlig - og de spiser fiskeyngel og andre små dyr, ja. Men det er veldig flott å se på når de forvandler seg til voksne insekter, og de okvsne er pene og helt ufarlige, så du kan jo vurdere å flytte den til et syltetøyglass eller noe hvis du vil... Du kan jo søke etter bilder av øyenstikkere- og vannymfer på nett og se om det ligner.

Hvis dyret derimot har flere enn seks bein, er det ikke noe insekt i det hele tatt.
Det er en vannymfe! Det er jeg ganske sikker på nå. Dette blir spennende!

Det er greit for meg at den spiser noen bittesmå damsnegler mens den er på besøk, så jeg lar den kose seg i akvariet så lenge den ikke plager noen andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap