Hei masse undring

Er det normalt at det kan være seigt på innsiden av glasset ? Og hva syns dere om pynt og falske planter? Skal mine sverddragere,sølvhai,polka dot botia,Fantomtetra,og guppy ha noe mere en flakfor ? Gitt di agurk og brokkoli som kosemat da jeg også har Ancistrus. Hvor varmt er for varmt vann ? vannet hos meg ligger på 24-25 grader er det ok ???
Bytter vann
bytter 1/3 vann hver uke er det bra ? har 70 liter akvarium men skal gå over til 125 liter om en stund..Må det nye stå en tid før jeg kan flytte fisker over dit ? Og er det noe annet jeg må gjøre med et helt nytt akvarium ? Trenger jeg spyle det først ? Er det rester av noe i det når det er helt nytt..
Tjohei, 1/3 vannbytte hver uke er bra.

fleste spørsmål kan besvares via Artikler -> Akvarieskolen
Du virker til å gjøre det riktig, men husk da at evt fisk du har trives best forskjellige temperaturer og pH verdi. 25-28c er fleksibelt for de fleste fisk så det går nok bra.

Matveien ser bra ut den også, det er jo fler godsaker man kan gi for bedre vekst, økning av lek osv som oksehjerte og mygglarver.

Pynt er greit, falske planter hadde nu jeg droppet, det er for barn. ;P Tanken er bare helt cheap for ett ordentlig selskapsakvarie.

Kort og enkelt vil du la det nye akvarie stå med vann og kjøres inn, du leser det på akvarieskolen under oppstart av akvarium.
En hurtigere vei er skitt fra filteret til det gamle akvariet og satt i den nye pumpa, men hadde jeg vært klok så hadde jeg ventet.

Gratulerer med nytt akvarium og velkommen til en spennende hobby.

Hei tusen takk for svar Hvor lenge skal det nye akvariet stå med vann pumpe og div før man setter inn fisk?
Det vanligste svaret virker å være rundt 4. uker hvis man bruker salmiakkmetoden. Du finner en lang, men veldig informativ artikkel om det her.

Man vil selvfølgelig ha fisk i med en gang, men tålmodighet er det som gjelder. =)
Ops ja det var lenge uten fisk er det stor fare hvis men tar i noen fisk før ? Feks 5-6 fisker ? La oss si etter en uke
ja, og nei. Det kan gå helt fint, men jeg ville passet på vannverdiene en del. Filteret er ikke klart til å ta i mot avfallsstoffene enda, da bakteriene ikke har grodd.

Man burde vente om man kan, men er man ny i hobbyen er det forståelig at man ikke har hørt om dette før. I butikken får man heller som regel ikke beskjed om dette.

Jeg vil som sagt anbefale deg å passe på verdiene i vannet, og særlig nitritt-verdiene da det er dette som er farlig. Nitritt holder du nede med vannbytter.

Bare unngå å kjøpe flere fisk til det har gått en liten stund, så går det nok helt greit. =)
Takk
Takk for hjelp ikke lett å vite alt nei når man e helt ny på dette Men godt med hjelp tusen takk
Dersom du skal flytte all fisk fra det gamle til den nye, så kan du ta med det meste av vannet, og filteret samtidig. Da kan du flytte alt på en gang. Viktig da å la det gamle filteret gå minst en mnd sammen med det nye.
Hei
Skal ikke flytte all fisk men noen kan jo kansje ta noe av vannet likevell og fylle opp det minste akvariet igjen er det ikke noe man kan tilsette i vannet så det blir bedre for fiskene da ? Kan la den gammle pumpa gå i det nye sammen med ny pumpe har ei ekstra gammel pumpe som var i det lille akvariet først..Kan kansje bruke den sammen med den nye eller har ikke det noe hensikt ? Den er godt innpakka i plast
Det er hovedsaklig i pumpa de gode bakteriene bor, og ikke i vannet. Men du kan rense filteret lett i akvarivann, og ta dette "grumset" over i det nye. Søk på "kick-start", så finner du mye interessant lesestoff.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap