Finkornet sand og fiskedød

Hei! Jeg er sylfersk akvariumeier som har fått et problem med at fiskene mine dør én etter én. Jeg ser ikke noen sykdomstegn annet at de begynner å svømme litt desorientert og til slutt bikker over.

Har snakket med de på zoobutikken som mente at siden nitritt er normal og de ikke kan sees sykdomstegn på fiskene så har de opplevd at finkornet sand kan danne giftige gasser som kan føre til at de fiskene som lever langs bunnen kan dø.

Er det flere som har opplevd dette? Løsningen var vist å skifte sand eller skaffe sandsnegler?

Målte nå nettopp ph som var på 6,5 altså litt i laveste lageg. Kan dette også drepe fiskene? Og hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Akvariet er ca 120 liter og fiskene som har tatt kvelden er tigerbarb? (hele stimen på 5) og 2 stk Corydoras(?)

Hjelp...
Disse gassene det er snakk om er ikke årsaken hvis akvariet er nyoppsatt.. det tar tid før det skjer så mye nedbrytning i sanda at dette kan bli et problem. Det er bare å røre litt rundt i sanda innimellom så får du luftet ut denne gassen. Har aldri hatt problemer med dette selv om jeg kun har finkornet sand i karene mine og verken sandsnegler eller varmekabler.

pH 6.5 er i seg selv ikke noe farlig (selvfølgelig avhengig av hva slags pH fiskene du har foretrekker), jeg er mer interessert i å høre KH verdien din.. hvis den er veldig lav (0-1) kan du få store pH svingninger i akvariet som er skadelig for fiskene.

Mål KH
Mål pH rett før lyset går på
Mål pH rett før lyset går av

Hvis pH verdiene du måler på de to tidspunktene er forskjellige kan dette være en årsak (avhengig av hvor mye forskjell du måler)
Takk for svar!

Vi skal måle ph og så kan jeg legge inn veriene i morgen.

Er det noe annet det kan være og er det noe vi kan gjøre?
Kan jeg spørre hvor lenge kar og filter har vært i drift?

I forhold til sand og gasser, så er jeg enig med ham over at dette ikke problemet. Men å skaffe seg noen sandsnegler skader ikke. Selv har jeg dette i alle kar.

Skal veldig store pH endringer til før fiskene begynner å slite, og tror neppe det er variasjoner under dagen som er årsaken her. I såfall så må de finnes ting i akvariet som hever pH`en.

Og i forhold til fiskene dine så var det ikke noe galt med pH`en.
Akvariet har vært i drift i to måneder. Vi kjøpte det brukt med fisker i og kjøpte i tillegg coryer. Vi måtte bytte pumpe for en liten måned siden, kan det ha noe å si?

Vi har hatt et problem med nitritt, men nå er det ordnet opp i, vært bra siste uken. Kan det henge i en stund?

Hvor mye har foring å så, for mye/for lite? Synes det er vanskelig å vite at de får nok, men samtidig ikke for lite?

Har fått råd om å bytte 40% av vannet daglig en periode, vil det hjelpe?
Prøv å tilby så god vannkvalitet som mulig framover.
Og det vil si hyppige vannbytter. Synes det hørtes ut som et godt råd.
Når det gjelder foring så er det mye lettere å fore for mye enn for lite. Det blir å prøve seg fram. Men ser fiskene sunne ut får de nok mat, det er nok hovedregelen.

Ellers er det vel ofte slik at om ikke fiskene dør akutt av nitrittforgiftning, så kan det ta en stund før de begynner å dø. Og da ligger årsakene i at de har blitt svekket pga dårlig vannkvalitet tidligere.

Hvor mange fisker har du igjen i akvariet? Og hvilke arter?
Bytte av filter har nok mye med problemene å gjøre, for det er der mesteparten av de gode bakteriene bor...
Det kan jo faktisk være sykdom, enten fra de nye fiskene eller det kan ha vært sykdom i karret fra du kjøpte det. Noen ganger slår det ikke ut før 3 mnd etter kjøp av ny fisk/planter som har fått med seg smitten. Smitte kan du også få fra snegler, reker osv eller rettere sagt fra vannet de har gått i om de har gått sammen med fisk.

Høres veldig merkelig ut at en dyrebutikk sier at fisken strøk med grunnet finkornet sand. Men, om du har kjøpt sand som ikke er akvariesand så kan det jo være sanden som er giftig etc. Kjøpte du den på dyrebutikken?
Har følgende fisker i akvariet foruten de avdøde Tigerbarbene... corydoras (2 igjen etter at jeg fant 2 døde idag også), Scalarer (3) og gouramis (2)

Altså 7 fisker totalt.
Nitritt er gift for fiskene, små doser er svekkede og høyer doser er livstruende.

Når dere byttet filter, puttet dere da de gamle svampene over i det nye filteret?
Evnt tok slam fra det gamle filteret oppi det nye?

Bakteriene som først gjør fiskeavføring og andre rester i akvariet til Nitritt, deretter dannes det bakterier som gjør Nitritt til nitrat. Nitrat er plantenæring, men skadelig for fiskene hvis man har høye doser over lengre tid.
Uansett i ett nytt filter vil det bli en dødelig nitritt etter omtrent 3-4 uker, som stemmer med det dere sier at det er omtrent en mnds tid siden filterbytte.

For å redde resten av fiskene, må man bare ta vannbytter hver dag til man ikke lenger kan måle Nitritt på ett par dager. Da burde man være trygg.

I fremtiden må man også være forsiktig med plutselig økning av fiskebestanden, da bakteriene bruker litt tid på å øke.

Lykke til, dessverre vil man oppleve slike smeller i begynnelsen, det er den harde måten å lære på. Hvis dere leser på akvarieskolen oppe i artikler, så kanskje dere slipper unna andre smeller i fremtiden.

Akvariehobbyen er utrolig fascinerende jo mer man lærer, jo mer vil man vite.

TomKT
Akvariet har vært i drift i to måneder. Vi kjøpte det brukt med fisker i og kjøpte i tillegg coryer. Vi måtte [B]bytte pumpe for en liten måned siden[/B], kan det ha noe å si? ........

Min utheving:
Ja, der har du svaret ditt. Å fjerne den gamle pumpen betyr at du fjernet alle de gode filterbakteriene som holder vannet fritt for både skitt, og giftstoffer som ammoniakk og nitritt. Disse ukene med nytt filter er det som er årsaken. Fiskene har dødd av giftig vann, eller senvirkningene av å svømme i det i ukesvis.
Selv om vannet er bra NÅ, lider noen fisk av etterdønningene. Men forhåpentligvis vil dødsfallene avta nå og forhåpentligvis får du ikke sykdommer på fiskene i kjølvannet av denne giftige perioden.
Men vær forberedt på at ettervirkningene av å ha måttet leve i giftig vann i ukesvis kan sitte i en god stund.
TomKT
Har fått råd om å bytte 40% av vannet daglig en periode, vil det hjelpe?

Det skader ikke å ta et vannbytte nå. Men du trenger nok ikke gjøre det hver dag nå, hvis du har testet vannet og fått svar at nitritt er null nå, så er det ikke tvingende nødvendig. Et vannbytte på ca 30% av vannvolumet en gang i uken er en glimrende vane for de fleste akvarister med selskapsakvarium.

De som testet vannet for deg i butikken... testet de med dråpte-test eller brukte de sånne strips (sticks)? Det er en veldig viktig forskjell, for de sistnevnte ville jeg ikke stolt på et sekund. Brukte de sticks til å teste, så bytt vann! Da kan du meget godt ha masse nitritt ennå, for de sticksene er totalt upålitelige og gir ofte helt gale svar! Dråpetester er tingen!

Jeg synes du bør skaffe deg dine egne vannverdi-tester og ha dem liggende i beredskap. Det er noe alle akvarister bør ha! Først og fremst bør du skaffe deg ph-test og nitritt-test, men ammoniakk-test er også lurt å ha helt i begynnelsen. Nå er vel ammoniakken borte i karet ditt, siden det er ca en måned siden du skiftet filter.

Hvis det er trøbbel eller det minste tegn til noe unormalt i et akvarium, så er det første jeg har gjort å alltid teste vannet for alt som testes kan. Det kan ofte gi svar. Er det noe med vannet, kan man rette på det. Det blir jo helt feil å begynne og pøse medisiner i vannet fordi man tror det er noe sykdom som gjør det, når et vannbytte kunne fikset saken
Vi tester selv med dråpetester Amoniakk-test har vi ikke. Det må vi kjøpe.

Når vi byttet filter var det ikke plass til de gamle svampene, så alt var helt flunkene nytt dessverre.

Ingen døde så langt i dag, men nå er det snart ikke fisker igjen heller
Hei! Du bør ikke bytte ut sanda med grus el. fordi corydoras er en fiskeart som er helt avhengig sandbunn.
Siden vi ikke finner noe galt nå må vi vel kanskje gå ut i fra st de dør av ettervirkningene, stakkrs

Siden vi bare har to cory og ingen algespiser igjen, blir det fort møkkete der inne nå, kan vi kjøpe nye eller skal vi vente til vi er helt sikker på at ingen dør?
Jeg ville ventet med ny fisk til forholdene er bra. Ikke ha fisk oppi før det er stabilt.
Har du skaffet deg tester? Hvis ikke, gjør det. Nettbutikk er mye billigere enn dyrebutikker.
Jonas76
Jeg ville ventet med ny fisk til forholdene er bra. Ikke ha fisk oppi før det er stabilt. Har du skaffet deg tester? Hvis ikke, gjør det. Nettbutikk er mye billigere enn dyrebutikker.


Ja, vi har tester. Vannkvaliteten er bra nå i følge dem.
Så lenge vannforholdene er bra, kan du øke bestanden litt og litt. Ikke ha opp i for mye med en gang.
Ok

Hva er da viktigst? Flere coryer eller algespisere? Og hvor mange kan vi kjøpe om gangen?


Og sist, men ikke minst, tusen takk for all hjelp alle sammen!
Vent en uke eller 2 i alle fall før du kjøper mer fisk.

Hva slags cory har du? ( kan hende det står nevnt, men jeg har bare skumlest...)
Corydoras er en stimfisk, så du bør ha minst 6, helst 10 av samme slag. Men de 2 du har igjen har det bedre alene en liten stund framfor flere fisker og mer nitritt akkurat nå.

Du må gjerne legge inn de verdiene du får når du måler, da er det lettere å gi tilbakemelding på om noe ikke stemmer.
Jeg ville sjekket ut litt om årsaken til algene.
Det er vanlig å få alger i akvariet. Og det kan godt være at det lønner seg å ha noen algespisere uansett. Men vær klar over følgende; dersom du forer godt så er det mulig å være "for snill" med fiskene. Og det kan godt føre til alger som du slett ikke vil ha. Det kan også føre til at de fiskene som kunne spist alger kan velge annen mat. Og da er du like langt.

Jeg ville ventet litt med nye fisker hvis jeg var deg. Det er selvfølgelig gøy å kjøpe nye fisker, men det kan godt være lurt å tenke seg gjennom noen ganger ekstra om hvilke fisker du vil ha. Det er en utmerket artikkel om algespisende fisker til akvariet, som du kanskje har sett.

Jeg har hatt flere akvarier, på forskjellige steder i huset. Min erfaring som nok har mye å si for hvor det blir mye alger er å beskytte mot sollys. Mine akvarier står i kjelleren, og der blir det lite lys. Dersom du har akvariet på et solfylt sted, så kan det tenkes at dette er en medvirkende årsak til mengden alger. Da kan du eventuelt flytte akvariet, eller dekke til en kortvegg med papp, eller noe annet lurt.

Uansett om jeg har SAE eller Ancistrus sp "oppdrettsvariant", så kan det likevel bli mer alger enn jeg liker, dersom akvariet står utsatt til for sollys.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap