Fisk som skal yngle?

hei, ny her har en fisk eg ikkje husker navne på som skal yngle (ser vertfall ut som det!?) hva bør eg gjøre og hvor lenge er det til den skal føde? legger denne rogn eller levende fisk? må det vere en hannfisk av samme sort for at det skal bli noe ut av rogna eller?

Gleder meg
Dette er en perlegurami. Hannen bygger skumrede, og inviterer damen til å legge egg hos seg. Han "klemmer" de ut av henne, samtidig som han befrukter dem. Han plukker opp eggene med munnen, og spytter de opp i skumredet. Så passer han på egg, og seinere yngel, før de etter noen dager svømmer bort fra pappa, og ut i den store verden...
ok takk håper det er en hann eg har då, vanskelig å se forskjell syns eg.. hva er forskjellen på hann og hu? noen kjans til å se d?? å bør eg ha dem for seg selv i et annet akvarium eller går det fint i det eg har de i, er andre fisker, snegler og reker der fra før som sikkert vill ha rogn :P
Den du har lagt ut bilde av er en han. Hu'ene er ofte mindre, og er ikke røde på buken.
Jeg tror ikke det er en han, men ei hun. Hanner har mye lengre ryggfinne, i tillegg til at den er spiss. Hunner får litt rødfarge på bukfinnen, men ikke på kroppen. Har hatt dem selv og ynglet på dem flere ganger. Du må ha begge kjønn så klart for at det skal bli yngel. Lager skumrede, og de får masse yngel.
hmm. da trur eg at det er 2 huer! ser ingen stor forskjell på dem.. eg sa eg sko ha en av hvert kjønn i dyrebutikken, da den ene skal ha yngel, får kjøpe en hanfisk en av di nermeste dagene.. eg har ingen store gjemmesteder til fisken som ska yngle, bør jeg ha et "hus" til dem eller går det fint uten?

takker for alle svar
Susanne90
Den du har lagt ut bilde av er en han. Hu'ene er ofte mindre, og er ikke røde på buken. :)


det må vere ei hu da den er skikkelig "fet" rundt buken, full i rogn?
Du må ha flyteplanter som de kan lage rede i. Du trenger ikke noe hus.

Ta bilde av begge to og legg ut her, så skal vi nok finne ut om du har hanner og hunner.
[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Du må ha flyteplanter som de kan lage rede i. Du trenger ikke noe hus.

Ta bilde av begge to og legg ut her, så skal vi nok finne ut om du har hanner og hunner.[/QUOTEden som som akal yngle til høyre der, du ser såvitt en kul på magen.
to huer?
Roy Fredrik Pedersen
Du må ha flyteplanter som de kan lage rede i. Du trenger ikke noe hus. Ta bilde av begge to og legg ut her, så skal vi nok finne ut om du har hanner og hunner.


hva flyteplanter er bra for fisken og lage rede av da blir mange spørsmål nå men :P

takker så mye for svar
Jeg kan ikke helt se på finnene om det er hunner og hanner. Medn kan se ut som to hunner eller en hun og en ung han.

En flyteplante som er bra til og bygge skumrede i er: Ceratopteris cornuta
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap