Hvor mye akvariegrus må man ha i et 125 liter

Hei hva er det minste liter av grus man bør ha i et 125 liters akvarium ?
Grus
I det ene karet mitt som er på 125 L der har jeg en 15 liters sekk oppi, syns det er passelig .
Hei på dei
Takk for svar mindre en det blir for lite da ?
Renathe Helen Olsen
[I]Hei hva er det minste liter av grus man bør ha i et 125 liters akvarium ?[/I]


Mitt forslag er SAND og ikke grus. Det er mye bedre for fiskene. Alle fisker liker sand, men ikke alle fisker liker grus. Biltema har en pakke som er billig og bra. Men det er viktig at du tar den som heter 175425 og er størrelse 0.2-1.0 mm. Den andre typen blir alt for finkornet.

Sand er veldig enkelt å vedlikeholde. Du trenger bare å slamsuge på toppen av sanden hvor dritten ligger. Den går ikke ned mellom slik som den gjør i grus.

Så kan du bare kjøpe noen sandsnegler f.eks, så har du noe som rydder opp i sanden også
Det kan ikke bli for lite eller for mye. Dette er smak og behag, i likhet med sand vs grus.
Jeg for min del liker rikelig med sand, sånn at plantene sitter godt "fortøyd" og ikke flyter opp ved minste bevegelse.
Jeg vet at mange har ynglekar uten sand el grus, fordi det er lettere å gjøre rent i den korte perioden. Hvis vis du skal ha corydoras, er det nødvendig med sand i bunnen, grus vil skade bartene dens. Og de er avhengig av disse for å orientere seg frem til maten.
Jeg opplever sand som lettere å holde ren, men grus som penere. Da jeg ønsket å anskaffe coryer, ble valget sand, fra biltema. Ca. 70 kr for 17 kg, jeg mener jeg har mellom 1 og 2 sekker i 112l, og det er 3 sekker i 232L. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap