Hei hva passer sammen

dverggurami og glassemalle passer det sammen med guppy,Fantomtetra,polka dot botia,Sverddragere, og Sølvhai ???
Nei alle de passer ikke sammen.

Søk opp de enkelte artene og se hva de krever av pH, temperatur, størrelse på akvariet osv. Da vil du se hvilke arter som kan gå sammen.
Hei
Hei har alle di andre fiskene i lag bare di to første jeg ikke har som jeg lurte på om gikk sammen med alle di andre..Hvem mener du ikke passer sammen da ?
Artene du nevner er en miks av fisker som krever svært ulike vannverdier for å trives. Du har allerede fått rådet å lese deg opp på hvilke krav de ulike artene har til sitt livsmiljø.

Det bør være det første man gjør før man setter sammen et "fiskesamfunn".

Har du noen gang tenkt over hvorfor man ikke finner alle arter i alle vann? Det er nettopp fordi de ulike artene har vidt forskjellige krav til sitt livsmiljø?

Stephan
Hei Renate!

Gjør det enkelt... et par eller en trio med apistogramma og en liten stim med nannostomus he he he. Innred med sand, mange røtter, eike/catappa-blader og flyteplanter. Ja, og så må du huske på ph-verdiene da... Da får du deg en fantastisk opplevelse - garantert. Lykke til med valget

Simen
Jeg spurte i flere foretninger og der jeg kjøpte fiskene di sa alle at di passet sammen
Men dessverre er det sånn at ikke alle i forretninger kan så mye om fisk og fiske hold. Deres oppgave er å selge, og da spiller det ikke så stor rolle som fisken trives eller ikke. Sier ikke at alle er slik, men det er noen som faktisk er slik, og det går ut over andre. Derfor bør du finne ut hvilen av fiskene du har som passer sammen, og kvitte deg med de andre.
Ja no har e sjekket
Sverddrager ph 7-8 gb 9-19
Sølvhai ph 5.8-7,8 gb 5-15
Polka dot botia ph 6,5-7,5 gb 5-20
Fantomtetra ph 6,5-7.5 gb 6-15
Guppy ph 7,0-8,0 gb 9-19

Hvis jeg da har Ph på 7 og Gb på 15 hvorfor skulle disse da ikke gå sammen ????
Går ut i fra at det er gh du mener og ikke gb

Sølvihaien blir uansett for stor til karet dit og er en stimfisk ,så den eller de bør du kvitte deg med evt. levere tilbake til butikken ,link til denne
Hei hva passer sammen
Ja skrev en feil bokstav Men ellers passer di ikke sammen da i forhold til det jeg fant ut ???
Hei Renate!

Flott at du har sjekket opp verdiene. Det samme gjorde jeg etter min søken etter å prøve nye arter. Etter å ha startet med Apistogramma, fant jeg i tillegg ut at å kombinere fisker/arter ble litt mer komplisert enn jeg trudde. Resultat av "feilmix" slår ofte ut i sykdom og/eller at noen blir karets middag. Den siste utfordringen er at størrelsen på fisken også gjør at man er avhengig av størrelsen på karet (lenge, høyde, dybde som du finner i bunnen av hver art i fiskebasen) for at man skal ha fisk som har det bra og viser oss den flotte atferden og fargene vi ofte skaffer fiskene for...
Et lite tips er da å søk opp favorittfisken, og se i et "vindu" på venstre hjørne hva andre her på Akvaforum har sammmen med denne fisken i karet...

Håper dette gjør det lettere.

S
Hei hva passer sammen
Ja får snart et større akvarium 125 liter Gjør så godt jeg kan da
Et lite tips er da å søk opp favorittfisken, og se i et "vindu" på venstre hjørne hva andre her på Akvaforum har sammmen med denne fisken i karet...


Dete skal en ta med en "liten klype salt" da siden mange holder feile fisker sammen
Bedre å spørre på forumet om dette og få litt mer "riktige"svar.

Men som du sier ,det er viktig å finne ut hvor store kar de forskjellige fisker krever og da.

125 liter er uansett altfor lite til sølvhai .
Hei hva passer sammen
Ser ut som mine fisker går godt i lag i allefall Har små guppy ingen av di er spist
Hei hva passer sammen
Sølvhaien er små enda da og jeg kan jo gi den bort etter hvert..Leser på mange forum og alle har forskjellige meninger..Så da er det ikke lett å vite hvem man skal høre på
Jo da, du får sikkert mange meninger. Men vil du ta hensyn til hva du har lyst på/ hva som er kult, eller hva som er best for fiskene? Her på AF er vi opptatt av hva som er best for fiskene, og ber deg om å lese om de forskjellige, og ta hensyn til hva de trives med. Sølvhaier vokser fort...
Takk for utdypningen Sølvi! Det er riktig som du sier... Med et litet tips tenker jeg på som å sjekke mainstreamen, men det er jo ikke nødvendigvis så godt råd hvis man tar det som en fasit. Det kan kun gi et oversiktsbilde over hva andre gjør her...

Skal man gi gode råd eller finne ut av noe så viktig, bør man være konkret. Å sette fisk i et kar/situasjon handler ikke om å lete etter fargeløsninger eller utseende. Så det som blir sagt her legger jeg meg bak. Har selv valgt "romslige" løsninger på fiskenes premisser, god plass&vannverdier, og det har gitt meg en virkelig stor glede.

Så er du usikker så finnes det en god regel - la vær! Bruk forumet til å forsikre deg om avgjørelsene - slik som du gjør nå. Når det gjelder forskjellige svar, så vent til du har fått en avklaring... beklager for ytterligere forvirring he he he. (hold deg til Apisto
Hei hva passer sammen
Nei jeg takker for hjelp og svar Man kan jo ikke vite alt når man nettopp har begynt
S i m e n
Takk for utdypningen Sølvi! Det er riktig som du sier... Med et [I]litet[/I] tips tenker jeg på som å sjekke mainstreamen, men det er jo ikke nødvendigvis så godt råd hvis man tar det som en fasit. Det kan kun gi et oversiktsbilde over hva andre gjør her... Skal man gi gode råd eller finne ut av noe så viktig, bør man være konkret. Å sette fisk i et kar/situasjon handler ikke om å lete etter fargeløsninger eller utseende. Så det som blir sagt her legger jeg meg bak. Har selv valgt "romslige" løsninger på fiskenes premisser, god plass&vannverdier, og det har gitt meg en virkelig stor glede. Så er du usikker så finnes det en god regel - la vær! Bruk forumet til å forsikre deg om avgjørelsene - slik som du gjør nå. Når det gjelder forskjellige svar, så vent til du har fått en avklaring... beklager for ytterligere forvirring he he he. (hold deg til Apisto :)

(hold deg til Apisto Mmm blir litt kjedelig kansje med bare en sort
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap