Erfaring med hvit sand?

Er det noen her som har erfaring med hvit sand? Blir den fort brun og ekkel? Er det bedre å skaffe lysbrun sand?
Jeg kjenner noen som har hvit sand i sitt akvarium, og jeg har fått inntrykk av at denne sanda blir full av alger før man rekker å reagere. Om det er dårlige rutiner fra deres side eller sanda sin skyld vet jeg ikke. Jeg syns det ser unaturlig ut og virker som unødvendig mye arbeid.
Er enig med Stine Sofie her. Det ser ikke særlig naturlig ut med hvit sand i ett ferskvanns akvarium. Den blir og fort møkkete av dritt og alger.
Har hvit veldig finkornet sand i flere bittesmå kar, rett og slett for at stiklingene skal få så mye lys som mulig, og hvitt reflekterer best. Driver ikke med alger i de karene så den er like hvit etter en lett slamsuging, går levendeføderyngel, reker og sandsnegler som renholdsarbeidere der. Har lys sand i flere kar også ("viltfanget" amazonasfarget gyldenhvit morenesand), den groveste blir grønnfarget i et felt der jeg ikke har planter, og det er vel ikke det værste den kan bli. I de andre karene holder den seg lys og pen. All sand blir fæl hvis du ikke gjør rent eller holder deg med ryddehjelp, enten den er hvit eller Biltemafarget i utgangspunktet...
Linda W
Har lys sand i flere kar også ("viltfanget" amazonasfarget gyldenhvit morenesand)
Biltemasand? Eller noe annet spennende?

Eg har selv sand fra Rio Itaya, Peru. Den fineste Biltemasanda er grov i forhold
Biltemasand? Eller noe annet spennende?

Eg har selv sand fra Rio Itaya, Peru. Den fineste Biltemasanda er grov i forhold

Den fine hvite er støv i en pose merket "Hvit Flodsand" fra Dahls, den lyst gyldne er fra en strand ved en innsjø i Hedmark og er så grov eller fin jeg vil avhengig av hullene i sikten, og har akkurat samme farge jeg har sett i Rio Tapajos på Youtube. Regner med at den lyse coryen ikke hadde vært det hvis den hadde gått på sort bunnlag...

Biltemasanden har jeg brukt under hellene i hagen fordi jeg hadde veldig uflaks med posene i starten og har lagt den for hat. Det er jo lov
Jeg har den hvite sande fra webzoo i to av reke-karene mine, med litt mørk stein og mørke planter, jeg synes ikke det ser unaturlig ut.
Men, det er klart at man må gjøre litt innsats for å holde den pen, jeg slamsuger ofte. Alger på sanden har jeg ikke sett snurten av i noen av karene mine i løpet av de to årene jeg har holdt på, så det er ikke sikkert du blir plaget med det, jeg har ihvertfall vært heldig og sluppet unna
Her er et bilde av sanda sånn som den vil se ut i karet, så kan du bedømme selv, jeg synes det ser fint ut jeg da
Marita Ekdahl
Her er et bilde av sanda sånn som den vil se ut i karet, så kan du bedømme selv, jeg synes det ser fint ut jeg da :)


Ser veldig bra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Johansen
Reklame for plussmedlemskap