Skal grusen til akvariumet se slik ut? :o

Jeg har nettop fått meg akvarium. Men korall/grus hadde vi fra før - pakken har vært åpnet i 2-3 år. Jeg har lest at den skal vaskes før du tar den i akvariet, så jeg gjorde det - tømte det i en skål med vann, men det kom så mye grums og skit så vannet ble helt missfarget (se bilde!)!
Bør jeg ha det i akvariet? eller er det helt vanlig?
Det er knuste koraller - men det gjør vel ikke noe at jeg bruker det i et ferskvanns akvarium? eller er det slik at noe grus egner seg til salt og andre til fersk?
Det er helt vanlig at sand og grus støver mye, så du må bare skylle den godt og røre mye før du har den i akvariet, så slipper du at det støver der.
Les deg opp på de fiskeartene du vil ha. Korallsand består hovedsaklig an kalk og vil gi hardt vann med høy pH som kan passe til f.eks guppy, molly, sverddragere etc. Men den er helt uegnet til f.eks de fleste tetraer, som vil ha bløtt vann med lav pH (surt).

Stephan
I tillegg til at korallsand gir høy pH og defor ikke egner seg til de fleste syd-amerikanske fisk, er knust sand som sådan, korall eller ikke, uegnet til bunnlevende fisk som f.eks. corydoras og til Apistogramma som siler sand gjenneom gjellene på jakt etter mat. Disse bør ha mer rundslipte sandkorn for ikke å bli skadet av skarpe kanter.
Går det bar til Cicklider og maller?
Jasmin Rönnqvist
Går det bar til Cicklider og maller?


Som skrevet over passer korallsand ikke til maller. Og cichlider finnes i flere verdensdeler og kan ha vidt forskjellige krav til vannverdier.

Jeg gjentar: Les deg opp på de ulike artenes grunnleggende krav til bunnsubstrat og vannverdier.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap