Tatt over akvarium

hei dette er mitt første innlegg. min far døde for en uke side, far min hadde da kjøpt et 150L akvarium. han har hatt det i sånn sirka i 3 måner tror aldri han fikk gjort det reint fordi han ble fort veldig syk... å jeg tok på meg ansvaret for akvariet. Han hadde kjøpt det beste av det beste utstyret pumper å varmerør å mat for sikkert et år. halvbror min viste meg suge teknikk for å få ut all skitten fra bunnen med en slange å en 1,5L cola flaske, vi bytta vann å fikk i aqua safe, så etter pumpa hadde fått slukt opp meste av det rusket som var i gjen så tappa vi ned så det var litt vann i gjen til at fisken kunne svømme så berte vi det ut i bilen. Så begynte 1 time å 30 min lange kjøre turen hjem.
tror aldri jeg har kjørt så pent i hele mitt liv :P
ble ganske nervøs ver gang jeg hørte det skvulpa. Når jeg kom hjem så lå jo planter å alt utover så ikke bra ut. satte det på plass fylte opp med vann å målte opp med aqua safe satte planten opp pent å rota på plass fisken ser ut til å ha det ganske bra det er en malle å en ciclide en tigerbarber det er de jeg vet navnet på så er det en helt gul avlang 6 små som alt henger sammen å en helt svart med vite priker jeg skall prøve å få lagt til noen bilder av dem. jeg har nå lest meg fram til det meste man trenger å vite om å holde et akvarium friskt. men etter han ble inlagt på sykehus så har jo dem på hjemmet tatt vare på fisken å tror de ikke har spart på maten for dem 6 små er godt fora for å si det sånn lol dem 6 små er mest grøne å har en rød under finne, skulle gjerne vist navnet på dem å den som er helt gul å lit avlang å den svarte med vite prikker. Oy skall si den posten her ble lang :P
Først og fremts kondolerer..

Så velkommen til akvaforumet og nytt akvarium

Noe du bør sjekke er vannverdier. JBL sine dråpe tester er å anbefale.
Ellers er det bare å bruke søkemetoden her inne så finner du enormt mye som kan hjelpe deg på vei. Ellers er det jo bare å poste rundt om

Ang fiskene så er det bare å legge inn bilder så er det lettere for folk å hjelpe deg med type fisker du har.
her er bilde av hele akvariet er ikke siker på hvor mangen liter det er
Kondolerer, leit å høre om din far.

Ser ut som du har noen fisker fra Malawisjøen, men dette er ikke mitt felt. De fleste fisker fra Afrika skal ha ganske høy pH og hardhet (GH) i forhold til norsk vann.

Du bør snarest mulig skaffe noen vanntester. Når filteret har vært stoppet en god stund, så er antagelig filterbakteriene som renser vannet døde. Det tar ca 5 uker å bygge opp filterbakteriebestanden igjen. I mellomtiden må du måle ammoniakk (NH4) og nitritt (NO2), og bytte mye vann om du får utslag på disse. Du bør også fore minimalt de første ukene.

Legg gjerne ut flere bilder av fiskene, slik at det blir lettere å artsbestemme de.
takk for svar. Vi skylte filteret for det var nesten så si tett på grunn av at far fikk aldri skifta vann eller no slik. pumpa er en aqua pro M700 å i den er det til å med kull filter jeg skall bytte sånn 20 % av vannet i morgen det blir min første slam suging :P
Er ikke så erfaren, men det ser ut som det er ciklider du har der.
Så jeg prøver meg fordet :P
Maingano
Sitronciklide
Demasoniciklide
Grundig vask av filteret vasker bort de gode bakteriene, så det betyr at filteret må innkjøres på nytt. Kullet inni filteret kan du bare ta ut, kull virker bare noen uker, så slipper det ut igjen de stoffene det har samlet opp. Kull kan man bruke for å fjerne medisinrester etter en medisinering om man får sykdom på fiskene.

Små hyppige vannbytter er meget bra :o) En tommelfingerregel er å bytte 30% av vannet en gang i uka, men i begynnelsen kan man godt bytte oftere. Friskt vann er bra for fiskene. Det kan være lurt å bruke kun kaldt vann, og la det stå i en bøtte noen timer, slik at det blir luftet og temperert. 2 - 3 bøtter kun til akvariebruk er kjekt å ha.
ja tror det er ciklider å tigerbarber. den en helt gule fisken er den mest hissige av dem alle, den jager vekk alle vis dem kommer i nærheten av plassen sin bakers i gjørnet av akvariet :P men den bryr seg ikke når den store mallen kommer frem å nom nom nomer runt om:P
men leste litt runt om at lyset over akvariet helst ikke skal stå på mer en 10 timer er det noe man bør passe på? nå har jeg fra jeg fikk det skrud det av når jeg legger meg å på når jeg står opp.
Torbjørn Jørgensen
http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Dogntimer-46551/ - en variant av noe slikt løser den biffen
ja den der må jeg skaffe meg takk for tipset
Kondolerer, så trist med din far.

Du kan / bør finne ut hvor mange liter akvariet er (viktig ved vanntilsetninger og evt behov for medisiner)
Da måler du lengde, bredde og høyde, f.eks. 100cm x 50 cm x 50 cm, og deler det på 1000, da har du antall liter. Hvis du syns det er vanskelig å regne volum, kan vi på forumet hjelpe deg her. Jeg syns akvariet ditt ser ganske stort ut

Jeg anbefaler deg å lage din egen personlige tråd, da kan vi "hjelpere" følge deg mye lettere. Du skal vite det; at det finnes IKKE dumme spørsmål her!
Jeg ønsker deg masse lykke til med din nye, flotte hobby!

P.S. Jeg vil gjerne være med å hjelpe deg så godt jeg kan!
hei takk fore tipset skall starte min personlige tråd =) men i dag merka jeg no rart jeg hadde på lyset over akvariet i dag fra morgen av men plutselig begynte fisken å holde seg stile i bunnen av akvariet syns dem virka stressa spesijelt tigerbarbene å når jeg skrudde av lyset begynte dem å svømme rundt så nå har jeg lyset av for dem oppfører seg normalt nå
Jeg har ingen god forklaring på det til deg, kanskje noen andre her som har noen synspunkter.
Jeg opplever å ha "sjenert" fisk, som rett etter innflytting el ommøblering i karet bare gjemmer seg. (jeg har mange gjemmesteder i mitt kar) Når lyset slår seg av om kvelden, da begynner de å titte frem for spising og trimsvømming.
Noen piler og gjemmer seg når jeg nærmer seg karet, men kommer frem igjen etter at jeg har sittet fremfor ei stund.
Jeg håper at det ikke er noen annen årsak hos deg
Mere planter vil hjelpe; gjerne skikkelig jungel
Selvsagt, Sissimor!
Det er de viktigste gjemmeplassene. Og hurtigvoksende planter er kjempekjekt, og de fortrenger dessuten uønsket algevekst. Foruten private selgere, har Akvariekjelleren ( nettbutikk) flotte planter til en OK pris.
Morten, har du målt akvariet?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap