Tåkete vann med sand

Er helt fersk innen akvarium, og kjøpte for et par dager siden et 200l. Nå har det stått et døgn med vann uten at dette blir noe klarere. Jeg skyldte sanden før jeg puttet den oppi. Når jeg tar vannet i et glass, ser det helt rent ut. Ser ikke noe støv i selve vannet, det ser bare tåkete ut. Vil dette gi seg etterhvert, eller må jeg ut med alt for vaske sanden enda bedre?

Mvh Ole
Det er helt vanlig at vannet ser tåkete ut. Det vil ta noen dager før det begynner å klarne opp.
Jeg vil tørre påstå at det IKKE er normalt at vannet er tåkete, men da må det gjøres på den rette måten. Når karet skal fylles opp må en IKKE helle vannet rett på sand for da vil sanden virvle opp og vannet bli tåkete.

Legg en tallerken evnt et fat i bunn, så helles vannet oppi dette og vannet er like krystallrent som om det kommer rett fra springen i et glass.

Hvor lang tid det vil ta før vannet ditt nå blir helt klart, avhenger av pumpa di. Om karet er nystartet ville jeg tømt det helt for vann for så å fylle det på "min" metode. Dette om dette er vann rett fra springen og ikke innkjørt akvarie vann. Kan ta alt fra et par dager til evigheter før vannet er krystallklart når det er støvete/tåkete
Takk for svar. Nå har jeg ikke starta pumpa da jeg leste at det ikke er bra for den om det blir med sand gjennom. Vannet virker ganske rent, men vil tro det er en del sandstøv også. Hvis jeg tømmer det, må jeg ut med sanden også?
Nei sanden kan bare være.
Dra sanden vekk fra et hjørne og plasser slange enden der mens den andre enden går i et sluk. Sug i den enden sluket er til du kjenner luft trykket. Tøm karet helt.

Så finner du en kasserolle som du setter i karet. Koble til slangen til krana når slangen er tom for gammelt vann. Fyll hele karet igjen via kasserollen. Ikke kjør så stort trykk at du virvler opp sanden igjen.

Da skulle det ikke være noen fare å sette i gang pumpa di. Skulle da ha klart vann i karet ditt.

Har selv 20 kar og bruker denne metoden hver gang jeg skal fylle nye kar og det funker hver gang
Pumpa skal startes med engang. Om du leser om innkjøring så finner du veldig mange fine metoder og få gode bakterier i filtret før fiskene settes inn.
Har startet pumpa + en til. Lar dette stå en stund og ser om det blir bedre, ellers tapper jeg det helt og prøver metoden som er beskrevet. Har allerede tilsatt nitridac og aquasana, men det får gå.
Olhans
Har startet pumpa + en til. Lar dette stå en stund og ser om det blir bedre, ellers tapper jeg det helt og prøver metoden som er beskrevet. Har allerede tilsatt nitridac og aquasana, men det får gå.



Bruker ikke kjemikalier i karene mine men antar dette skal være noe vann forbedrings produkter? Ofte er slike produkter som selges i zoo forretningene bortkastede penger. Selges for egen fortjeneste og ofte bortkastede penger.

Om det er det i dette tilfellet skal jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke kjenner produktene.

Håper iallefall karet ditt klarner opp. Les gjerne litt om oppstart av akvarie i basen. Som regel er det noe å plukke opp for både erfarende og uerfarende akvarister der
Nitridac er bakterier for forfremmer innkjøringsprosessen. Brukte dette også tidligere i en 40 l jeg hadde og da hadde jeg det fullt av fisk etter ca 1 uke. Kjøpt hos Tropehagen Zoo, Tam Lade. Vet ikke om det bare er bortkastede penger? Aquasana er aloe vera for fisker, noe ala aquasafe. Sikkert bare tull dette også

Tappet akvariet og fyllte det opp slik som beskrevet med kaserolle. Litt grums enda, men dette er vel normalt etter fylling.

Du har veldig flaks om Nitradac virker. Bruk heller litt guffe fra det innkjørte filteret i 40-liter'n...

Aquasana er stort sett bortkastet, men vannforbedringsmiddel kan være lurt om våren, når vannværkene gjerne tilsetter klor. Men mange akvarister er skeptisk til produkter fra Prodac...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap