Vannbytte

Hei har et 70 liters og lurer på om det er ok og bytte vann 2 ganger i uka ? Ellers synes jeg det ser grumsete ut..Skal man bruke akvarie salt sånn spesial salt kjøpt på dyrebutikk eller er det sant som jeg leser at ancistrus kan dø da ?
Hvor lenge er det siden du har satt opp akvariumet ditt? Har du noe fisk i det nå? Grumsete kan komme av mye, men hva med sann? Slamsugd i det siste om du har fisk og planter i det så klart

Bruker ikke akvariesalt i mine kar. Det er mange fisker/skalldyr som ikke tåler dette. Så har vel bare et eller to kar det ville funket i her tror jeg.

Bytting av vann må du se an verdiene så klart. Ser det ille ut så er det klart man bytter. Sånn til vanlig godt innkjørt akvarium er det ok med bytte en gang i uka. Av erfaring lønner det seg å bytte oftere på små akvarier de første mnd til det er godt innkjørt. Men det handler litt om hvordan vann du har også. Har flytta litt med vårt akvarium på 72 liter og sett stor forskjell fra plass til plass ja. Men nå har jeg holdt på en stund her og det byttes 30% vann en gang i uka (av og til litt mer vann). Er det sykdom, alger etc så bytter man så klart oftere.

Masse lykke til!
Vannbytte
Hei ja kjøpte det brukt med fisk pumpe og alt utstyr ..Så ja har fisk oppi bestilt sånne vanntester får det i dag i posten..Har ikke sånn dyrebutikk her så da må man kjøre flere mil. Bestilt slamsuger så det har jeg ikke akvariet har jeg hatt nå ca 3 uker..Kokte og vaska all grus før jeg hadde det oppi igjen før jeg tilsatte vann og fisk. Har kjøpt en del nye fisker og det kan vel komme av det og ikke slamsugd...Bytter bestandig 1/3 av vannet..Bytter nå for sikkerhetsskyld ..Takk for svar
Det følgende forutsetter at du ikke hadde en levende kakteriekultur i filteret du kjøpte sammen med akvariet, ettersom du har tatt ut all sand og kokt den. Om filteret har stått uten vannsirkulasjon i den tiden dette tar, er trolig bakeriene døde.

Les gjerne om Innkjøring av akvarium i artikkelsamlingen. Det er for sent for deg å følge en god oppskrift fra start, fordi du allerede har fisk i karet, men det vil gi deg en forståelse av hvilke prosesser som foregår i et akvarium.

Når du har fisk i et kar som ikke er innkjørt, (innkjøring betyr at du har latt det utvikle de nødvendige bakteriene for nedbryting av fiskenes avfallsstoffer) vil det danne seg ammoniakk/ammonium (NH3/4), deretter nitritt (NO2) og begge deler er svært giftige for fisk. Det som er viktig for deg, er å skifte ca 30% vann i noen uker, til du kan måle null for begge disse stoffene (bestill dråpetester for NH3/4, NO2, NO3 (nitrat) og pH, gjerne fra www.webzoo eller www. aquamanias.

Lykke til.
Vannbytte
Hei skiftet vann hver uka 1 -2 ganger i uka i tre uker nå og fisken ser ut som den trives Spiser godt og svømmer godt Leken og fornøyd Så det er nokk bra at jeg skifter 1/3 vann 1-2 ganger i uka Har bestilt forskjellige sånne dråpe tester på sånne strips pakken er på tur er nokk her i dag Forer fiskene mine 2 ganger om dagen og prøver gi di variert med røde mygglarver 2 forskjellige flakfor,algetabeletter,og agurk
Bestilt mere sorter flakfor og algetabeletter også Gøy med akvarium
Pass på å ikke fore for mye. Det er fort gjort.
Gjør ingenting å bytte vann ofte, det er bare bra for fisken det, spesiellt ettersom filteret ditt neppe er ordentlig innkjørt. Bare kjør på med vannbytter er mitt råd.
Renathe Helen Olsen
Har bestilt forskjellige sånne dråpe tester på sånne strips pakken er på tur er nokk her i dag :)


Dråpetester er akkurat det, dråper som i henhold til bruksanvisningen for hver type blandes med akvarievann slik at du får en ganske nøyaktig avlesning, absolutt godt nok for akvarieformål. Hvis det er JBLs tester, i et hvert fall for NO2, nitritt.

Strips er ubrukbare for vårt formål, de er altfor unøyaktige til at du kan stole på resultatene. Kan bli plagsomt både for fisk og lommebok.

Vannbytte
Takk for svar ja da fortsetter jeg med vannbytte to ganger i uka en tid framover så gå over til en gang i uka det er nokk best
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap