Kickstart

Hei. Jeg skal starte opp en 500L med godt innkjørt filter. Saken er at jeg skal fylle karret med vann fra hageslangen. Dette er jo som alle vet KALDT!
Spørsmålet er : kan jeg ha i det gamle filteret/filterguffa selv om vannet er kaldt eller nå jeg vente til vannet har fått en viss temperatur?
Jeg ville ventet til vannet har fått en stabil temperatur, bare for å være på den sikre siden.

Jeg brukte en flaske med biostart(bacterier på boks) når jeg startet det ene akvariet mitt. Der sto det att vannet måtte være på mellom 20-30grader.
Jeg har ingen anelse om hvilken temp. filterbakteriene overlever el fryser ihjel, men jeg syns det Magnus sier høres veldig fornuftig ut.
MEN! : -Hold for alt i verden filteret som er innkjørt i gang! Jeg foreslå ei vannbøtte hvis du ikke har et annet kar å stikke inn- og utsug i til du har fått temp i 500L. (jeg vil tro at det tar et døgns tid med varmekolbe og god innetemperatur)
Spennende med nytt oppsett!
Du må ikke koble på det gamle innkjørte filteret på det nye karet før temperaturen og ph er tilnærmet lik verdiene der hvor filteret tidligere gikk i.

La det gå i en bøtte mens du varmer opp det nye karet og mat filteret med fiskeforening mens det venter. Etter at det er koblet på det nye karet må du ikke vente flere dager med å sette inn fisk for da dauer bakteriene...og du må starte fra null igjen.

Å hive oppi bakterier på boks fra butikk er bare å sløse bort penger, da kan du eller sette inn 100,- til Luftambulansen eller noe slikt... 
Ok. Takk skal dere ha alle sammen!

Mente jeg hadde lest om bakterier og vanntemp. her inne, men fant det ikke.


Leser til øya blir store og våte her inne. Føler jeg har tatt meg litt vann over hodet, men denne skal jeg ro i land !

Kan jeg få spørre om : hvilken type pumpe dere ville brukt? Hun jeg kjøpte akvariet av mente at jeg ikke trengte å bytte vann på 6mnd med Eheim 2217 !
Selv driver jeg å sikler på 2080.

Og Lars: Jeg gir gjerne mer penger til luftambulansen


Nina3 : Ja fy søren ! Dette blir stående midt i stua, så det MÅ bare bli bra =D
Uansett hvor stort filter du har så bør du bytte 20-30% vann hver uke... Men det kommer jo an på hvor mye fisk du har, hvilke typer du har og hvordan de fôres. Noen fisk kan nok klare seg fint med et godt filter og dårligere vannbytterutiner enn andre. Men jeg liker å gjøre det hver uke, da vet du at alt funker.

Jeg overdimensjonerer alle mine filterløsninger, og det resulterte i at stuekaret mitt på 300 liter stod 3,5 mnd i fjor og fikk kun to små vannbytte rpå denne tiden pga en ulykke og sykehusopphold. Men da hadde jeg jo fått karet kjørt virkelig godt inn, aldri hatt sykdom i det osv så da var det ike noe problem for fisken å klare seg i en lutt kjip periode... Dagen etter jeg kom hjem fra sykehuset fikk de seg et 50% kaldtvannsbytte til fiskens store glede...

Eheim 2080 får du til €226 eks tysk MVA fra Aquaristikshop.com, frakten er heller ikke avskrekkende, €29 ekstra for at de leverer den på døren din hvis du e rhjemme når den kommer. Deretter kommer det 200,- til Posten for tolling of 25% MVA på varens prs + frakt.. Men allikevel burde dette blir billigere en 2080 på norsk jord.
Hippocampus
eller nå jeg vente til vannet har fått en viss temperatur?


For å speede opp oppvarminga av vannet så hiver du oppi noen liter kokende vann fra vannkokeren mens du fyller.
Spørs om en vannkoker hjelper så mye på 500 liter... Skal ha noen par oppkok da....
Du rekker å koke en del liter på tida det tar å fylle de 500. Oppvarminga vil i allefall ikke ta lenger tid enn bare ved hjelp av varmekolbe...
Jeg fant http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium/udvendigt_filter/eheim/187291
til 2479,- danske kroner. Det er med filtermedia, men de sender ikke til norge ..... Har nå svenske bekjente som sikkert kan ta i mot pakken =) De er urimelig dyre her til lands.

Vannkokeren kan få kjørt seg den tiden fyllinga tar. Tenkte jeg skulle kjøpe en varmekolbe til. Har bare en 250W.

Har forøvrig ikke hatt utvendig filter før. Hvordan er det med plassering av innsug og ut filtrert vann. Bør de stå plassert litt "lurt" i karret?
Jeg har mine i det ene hjørnet på karene. Kamuflerer litt med planter og steiner, også for å holde innsuget på plass. Har utblås i motsatt hjørne i det ene karet, og både inn og utblås i samme hjørne i det andre. Funker greit i begge kar
Kjempeflott !! Tusen takk for svar =)
Du kan også koke opp vann i store "fårikålkasseroller" Du trenger jo ikke fylle karet breddfullt med hageslangen, som om du heller noen liter kokende vann i, skal det hjelpe på temp. Jeg vil bestemt tro at ca 50L kokende vann vil høyne temp noen gr.
La oss høre hvordan det går God helg!
Ja Nina3 jeg skal fortelle hvordan det går =). God helg!

Jeg klør i fingrene !!! Har svigers på besøk og de drar først i morgen !!!

Kjøpte en relativt stor mangroverot i samme slengen som jeg hentet 60L sand. (Orket ikke tanken på at jeg skulle få for lite sand på en søndag). Har forøvrig silikonert fast isoporplate, på deler av bakre delen, på bunnen. Mye for å slippe vekten av all sanda (5-6cm?) + steinene jeg har tenkt å ha oppi. Kneip med en varmekolbe til. Kjekt å ha.

Fylte opp badekarret med vann; rota til bløt/vask..... Mulig jeg vasker sanda i kveld når alle har lagt seg. (utolmodig jeg ?? Nei da).

Er det mulig å spørre om en ting? Fikk med ett STORT skip i to deler (laget sånn) når jeg kjøpte 500L, men jeg er usikker på om jeg vil ha det oppi. Mange fine skjulesteder, ja, men er det ikke litt 80-talls? Håper virkelig jeg ikke tramper på noen tær her.
Huff, ja. Selg det til noen som liker det, og kjøp ei diger rot heller... syns jeg.
Jeg har aller nådigst skiferhuler og potteskår i karet... godt kamuflert. Kokosnøtter er mye penere, men jeg har bare ei.
Jeg syns det som finnes i naturen er det peneste.
Ang Eheim 2080 så får du den billigere fra Tyskland selv etter norsk moms og frakt - levert rett hjem til deg. Bruk linken jeg la inn tidligere så ser du at prisen blir €226 når du er registrert som norsk kunde. Dette er jo enklere enn å hente den i Sverige...
Hahaha Nina3. Jeg kjøpte en stor mangroverot i går som får plassen. Må ha noen gjemmesteder. Har skiferhuler og et rør. Vært ute å funnet stein i dag. Håper det er noe jeg han bruke.

OK, Lars. Jeg skal bruke den. Blir vel rimligere og enklere =) Er det lang leveringstid?
Pleier ikke å være lang leveringstid på Eheim produkter og begrenses der kun til en 2080 sjø det jo litt til. Da må de bare få det levert av sine underleverandør....
Da gikk jeg til innkjøp av min etterlengtede Eheim 2080 på aquaristikshop.com Tok meg 1mnd å få ut fingeren =-/

Hvor lenge må jeg kjøre begge filterene før det nye er fullverdig??

Håper ikke pumpa blir for høy for underskapet når slangene er tilkoblet. Jeg får IKKE premie om den må stå ved siden av sofan.......
Skaphøyden er 68 cm.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap