Innkjøring av 450 liter med salmiakk

Skal si jeg ble ganske overasket etter å ha lest den gode tråden til 530 : http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1 om innkjøring av filter.

Sist jeg hadde akvarium var i 2008 , og da var det mest vanlig å kjøpe de såkaldte hardføre fiskeartene for innkjøring av filter. (Eneste metoden jeg hadde hørt om iallefall )

Skal nå starte opp hobbyen igjen og har gått til innkjøp av en 450 liter Juvel m AM Top 3338 og Fluval 4 pluss som skal skiftes ut til en FX5 asap.
Har lest tråden jeg linket til ovenfor mange ganger , klødd meg litt i hodet over all kjemien , og har funne ut at jeg vil gi det en sjangse (så litt komplisert ut) :P.

Slik jeg har forstått ut ifra tråden til 530 skal :
PH være over 7 hele innkjøringsprosessen.
Ammoniakkkonsentrasjon bør være rundt 5ppm. Noe som tilsier ca 0,5 milliliter på 20 liter vann. Som i mitt tilfelle blir 450 / 20 = 22,5.
22,5 / 2 = 11,25ml salmiakk? og måle 2 ganger daglig - og tilsette etterbehov.

No2 er vel ikke vits å måle de første dagene? ( Da resultatet på målingene ble langt over skalaen på JBL skalaen. ) Måle kansje fra den 4-5 dagen og utover?

Noe jeg ikke skjønner er at ved mange målinger av NH4 , fikk han resultat rundt 1-2, uten å tilsette mere salmiakk den dagen. Hvorfor? Hvis det idielle er rundt 5?

Kommer sikkert mange flere spørsmål utover, var derfor jeg laget denne tråden istedenfor å bombandere 530 tråd med dumme sprøsmål.

Nå står karet tomt , i påvente av bakgrunnen jeg bestilte hos http://www.akvadekor.com/no/index.php (Ble postet i går)
Men fyller i vann straks jeg har montert den .. Ser de utregningene ovenfor rett ut?

Tonny B.



Noen som kan hjelpe litt med utregningen av antall ml dosering av salmiakk?
Og skal Nh4 ligge på rundt 5ppm under hele innkjøringen? Ph 7 eller over?

Tonny B.
Det har blitt litt enklere med litt øvelse, 1 ml pr
100 liter vann veldig rundt regnet, jeg ville gått for 5 ml i døgnet i en 450-liter. Overskudd av bakterier er jo ikke noe problem, og det tar akkurat like lang tid...

28 grader er maksimalt, selv har jeg stilt inn på den temperaturen karet skal ha når det er innkjørt i fall det er en god ide, kanskje det går en smule langsommere men jeg har heldigvis vanligvis god tid. Har i alle fall sett at det går langsomt på lav temperatur!

Forsøker å holde pH et sted rundt nøytral, har opplevd at det stoppet opp når det nådde 8-tallet, av en eller annen grunn jeg har glemt har problemet her vært for høy pH. Hos hr 530 sank den, i følge artikkelen bør man holde seg innenfor 5,8 til 8,5, men jeg tror at hvis du legger deg i overkant av 7 går det raskest.

Har nå kjørt inn såpass mange kar at jeg kan spare litt på testene. Første uka følger jeg kun med på pH, så starter jeg med ammonium i tillegg. Når den synker litt i løpet av et døgn følger jeg med på nitritt også. Nitrat venter jeg med (hvis jeg orker da, er jo så spent, men jeg kjører sneak peek med 5 ml vann, 1 måleskje pulver og 3 dråper væske, skal jo bare se at det blir gult..) til nitritt-toppen viser første tegn til nedtur.

En ting vi har lært oss underveis er å vente med planting til nitrat er ordentlig i farta, det blir bare algevekst og elendighet hvis man er utålmodig der.

Har en nødstart gående i kjelleren nå innstilt på 24 grader (skulle aldri mer ha fisk i venteboks uten klart kar, men så var det fristelser da - eier ikke motstandskraft), der er det kun vann og filter, venter til og med med sand til alt er klart. Er heldig og har nok filtergrums til å hurtigstarte, og har hatt blåmatter stående med sirkulasjon, varmekolbe og Salmi veldig lenge. Da er første skritt godt igang og prosessen går på en ukes tid.

Putt på meg en femmer...
Takker så masse for godt svar
Har litt flere spm også.
Når skal man ta sitt første vannskifte under prosessen? Jeg er vant med så straks det er nitritt, så skifter man 50 %.
Men det skal man vel ikke her på denne metoden?
Fann en meget lett "oppskrift" her, hentet fra africancichlichub.com.

Hvis man ser bort fra doseringen, da denne er beregnet på sterkere konsentrat av salmiakk.

Alternativ 3
Bruke 100% ren ammoniakk.
Ved hjelp av en dropper, legge til 5 dråper ammoniakk per 10 liter akvarium vann. Hvis du ikke får en ammoniakk lese med test kit, legge til noen flere dråper før du begynner å se en ammoniakk lesing. Hold styr på hvor mange dråper du har brukt, slik at du kan gjenta denne prosessen daglig. Fortsett til dose tanken med ammoniakk til du begynner å få nitritt målingene med test kit. Når du kan oppdage nitritt bør du bare legge 3 dråper ammoniakk per 10 liter akvarium vann, eller hvis du har lagt flere dråper opprinnelig å få en ammoniakk lesing redusere mengden dråper brukes i halvparten. Fortsett denne prosessen daglig til du får nitrat målinger med test kit. Gjør en 30% vann endring og tanken er klar.

Her nevnes ikke PH ?
Tonny Brekstad
Når skal man ta sitt første vannskifte under prosessen? Jeg er vant med så straks det er nitritt, så skifter man 50 %. Men det skal man vel ikke her på denne metoden?


Når nitritten viser 0 igjen er det klart for fisk, da tar du et alvorlig vannskift og gjør det fint til dem, nitrat skal ned til 10 omtrent hvis du har planter (nederste fargede linje er for ferskvann på JBL-arket, det har vi surret med før) . Tar du vannskift under selve prosessen tynner du jo ut bakteriematen, men det fant du jo ut selv

Takker nok engang for bra svar
Da har jeg ett siste spørsmål før jeg skal gi meg :P

Ser på alle som har gjort denne metoden, så er det noen dager de ikke tilsetter salmiakk, selv om NH4 er ganske så lav. Hvorfor? Er det noen sspes grunn til det?
NH4 skal ligge rundt 5 på JBLs ammoniumtest sier 530 i denne tråden, antar at pausene var for å holde den litt jevn uten at jeg i farten kan huske poenget med det nå etter å ha gjort det noen ganger, for mye mat skader jo ikke før det blir mer Salmi enn vann, og sulter noen bakterier ihjel underveis når det hele er i gang justerer det seg selv til slutt.

Husket nesten ikke at jeg kjørte inn Juwelen med Salmi, der skulle jeg ha veldig lite fisk og veldig mye planter så jeg holdt NH4 lavere enn i oppskriften ser jeg av tabellen, det tok også nesten to måneder før jeg var klar til å sette inn fisk fordi plantesendingen fra Asia ble stående askefast i Amsterdam...

I kar jeg har kjørt inn senere har jeg gitt samme mengde hele tiden og ikke brydd meg om annet enn at det er brukbart utslag på NH4 helt i starten. Jeg har drevet i det små og konsentrerer meg om planter, derfor er jeg opptatt av nitraten så det er lettere å dosere mikronæring til plantene, det skal nemlig også henge på greip.

Hr 530 er pioner på salmiområdet, både han og vi som kastet oss over metoden har lært litt siden artikkelen ble skrevet. Og jeg er blond og tydeligvis litt Dory i tillegg, så jeg har i hodet mitt forenklet det hele veldig. Får innkjørte kar likevel
Nå som man først har puttet på noen kroner på deg, Linda. Hvor mye ville du dosert i en 300L? Føler at jeg har sendt nok mailer til 530, hehe.
Stine Sofie
Nå som man først har puttet på noen kroner på deg, Linda. Hvor mye ville du dosert i en 300L? Føler at jeg har sendt nok mailer til 530, hehe.


Står lengere her oppe
1ml pr 100 liter.
Du er jo ikke akkurat for nybegynner å regne Stine Sofie så jeg kan svare litt mindre forsiktig, hva skal du for eksempel ha i karet når det er innkjørt? Filtergrums og 3 ml i døgnet for å fore opp kulturen så er det klart for litt selskap om ikke veldig lenge, da hopper du inn midt i skjemaet på en måte. Skal du ha inn storstim der alle må settes inn på en gang for å unngå krig eller splitting kan du kjøre hardere på og gå opp på dosen, for du blir vel ikke spesielt svett av pH-justering, forvirret av skalaer, eller glemmer helt hvor mange dråper som skal til i nitrat-testen midt i målingen

Det er derfor jeg er så forsiktig i nybegynnerforumet, men litt mindre fart i svingene enn 530 kjørte på i artikkelen blir det litt mindre armer og bein for å holde pH i sjakk, lettere å forklare for en som er midt i oppoverbakken og fortsatt faller ut av all infoen. Er jo ikke lenge siden jeg var der selv...

Vet at det går å sette ganske mye inn samtidig med 1 ml pr 100 også, bare vente med mat, fore forsiktig og følge med. Men som nybegynner er jo til og med vannskift en prøvelse (laminaten er ruinert her), så det er best å ta et skritt om gangen...
Ideelt sett skal jeg sette inn 20 Corydoras adolfoi og rundt 20 Nannostomus mortenthaleri samtidig, så slipper Amundsen å oppbevare fisk for meg så alt for lenge. Nå er det jo ikke akkurat snakk om store fiskene, skal jeg holde meg til 3ml? Skal få sumla meg til å ta oppi filtergrums en dag også.

Er midt oppi innkjøring av seks 60L og to 70L med salmiakkmetoden, og det går så det suser
Legg på litt du, det er mye vann så du har mye å gå på, og det er jo bedre at noen filterbakterier sulter ihjel når fisken kommer enn å risikere skjønnhetene. 4-5 ml kanskje? Vet at pH da falt hos 530 og prosessen bremset litt, men det er jo bare å ha Aqua Base eller pH/KH+ eller natron eller hva det nå er du velger/har klart. Jeg kjører sneglefart og da stiger pH, god buffer i Hobølvann...

Et forsøk på å blondineforklare det der med pH i en nybegynnertråd:

Ammonium er basisk, så når du tilsetter det jevnt og trutt vil pH selvfølgelig stige. Når pH stiger over 8 stopper alt opp, muligens fordi ammonium blir ammoniakk akkurat der på pH-skalaen. Sikkert en annen type bakterier som evt. tar seg av slikt...

Og så er det hvorfor pH synker helt plutselig - (nå tror ikke jeg nybegynnere er idioter, men det er vanskelig å skrive voksenspråk uten å kopiere artikkelen, så jeg later som om jeg forklarer en tiåring hva som skjer, det er sånn jeg husker det nemlig:)

Når bakteriene formerer seg lager de syre. Tisser liksom.

Puh. Den satt langt inne. Men det blir i alle fall surt. Under 6,5 setter bremsene inn, og nede på 5 er det full stopp.
Hehehe, kveldens gode latter! Da kjører jeg på med 5ml og følger nøye med på pH Takk for hjelpen!
Glemte vel i farta å fortelle hva jeg skal ha nedi også .
15 PS Demasoni.
10 Electric Yellow (Golden)
5 Syn Njassae.
5-6 Ancistrus.

Dosering rundt 7 ml salmi de første dagene?
Ammoniakk test
Testet for ammoniakk i dagfor første gang. (De hadde ikke ammoniakktest på den lokale zooen da jeg startet salmiakk innkjøringen for 5 dager siden.) Men ser på testarket at de måler ammoniakk nivået i mg og ikke ppm.
Fikk resultat på 0,5mg Vil det si 5ppm?
Opplever snodige målinger.
Målte ammoniakk nivået i går ettermidag til 5.0 mg. Sprøytet da 5 ml salmiakk i vannet. Målte i dag igjen, og verdien var den samme 5.0 mg. Testet vannet fra kranen. 0 mg.
Skiftet ca 100 liter vann for å sjekke om det utgjorde forskjell , men fortsatt 5.0 mg.
Forstår lite av dette :P
Tonny Brekstad
Testet for ammoniakk i dagfor første gang. (De hadde ikke ammoniakktest på den lokale zooen da jeg startet salmiakk innkjøringen for 5 dager siden.) Men ser på testarket at de måler ammoniakk nivået i mg og ikke ppm. Fikk resultat på 0,5mg Vil det si 5ppm?


milligram = 1/1000 gram, dvs. 1 milligram pr liter er 1/1000 000 er lik 1 ppm (particle per million).

Så 5 mg er det samme som 5 ppm.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap