Akvarium

Inaktiv bruker
Jeg er ny her i dag og lurer på om noen vet hvilke merker som er best på ferskvanns akvarium og uten filter.

Jeg skal ha løst filtersystem jeg selv velger og ikke ferdig med akvarium. Lokket må gå an å ta helt av og ikke sitte fast. Målene jeg tenkte er 110 langt kan ha litt lengre men ikke mye og ca 60- 63 cm bredt/ dybde. Må være med skap under. Skal kjøpe dette hos en Buddy butikk. Gjerne buet glass fremme men ingen krav. Helst mer en 100 liter og mindre en 150 liter. Fiskene jeg har tenkt på er guppy, platy, kardinal tetra, Molly. Å en mal type.

På forhånd tusen takk for hjelp.
120 x 40 x 55 = 264000 DVS 264 liter.
Tror nok de målene gjør at du havner over 200
Når det gjelder kardinaltetra, så bør du droppe disse. De vil ha heeelt andre vannverdier enn levendeføderne...
Inaktiv bruker
Hvilke merker er bra ut fra min beskrivelse over? Går å greit om det er kun 1 meter langt. Er snakk om ca mål det jeg skriver over. Om det er 167 liter går det sikkert greit bare dybden ikke blir mer en 63 cm for det er ikke plass ang en dør jeg har her.
Akvastabil effectline er veldig greie i størrelsene, men nå er de gamle utgavene gått ut av produksjon og de nye kalles "MARKII" og er mye høyere enn de gamle.

Får du tak i et brukt Akvastabil effectline med møbel så får du jo et rimelig og bra karr som varer i mange år. Siden det er rammeakvarium så er det også tryggere enn en akvarier uten ramme.

Målene på 180 Liter Akvastabil effectline er 100 cm i lengde 45 i høyde og 40 i bredde.


(Buet glass høres så slitsomt ut, med tanke på å fjerne alger . . . .)
Inaktiv bruker
Takk for alle svar så langt.

Er det ikke slik at brukte akvarium kan være slik at pakninger er dårlige, slik at akvarium lekker vann?
Kan være utsatt for sykdommer i akvariumet som smitter over til mine fisker og innhold?

Er det noen merker man bør styre unna og hvorfor? ( merke på akvarium)


Jeg blir 90% sikkert å kjøpe nytt akvarium med skap i butikk!
Det er ikke farlig å kjøpe brukte akvarier. Så lenge de ikke har stått tørt i 40 år. Ville styrt unna akvarier det har vært skilpadder i. Mange av de har salmonella i seg. Om det er farlig for fisk vet jeg ikke.

Fordelen med brukt er at det er mye billigere og følger ofte med utstyr som : varmekolbe, filter, bakgrunn, røtter osv osv.

Er selvsagt smak og behag men jeg ville holdt meg unna buet front. De kan ofte få fiskene til å se rare ut.

Anbefaler deg akvastabil, Aqualine, Juwel og Aquael er vel greit? Har selv akvastabil effectline og er knall fornøyd!!
Inaktiv bruker
Tusen takk for gode svar Are.
Hvor lang tid tar det før pakninger tørker å lekker?

Tar imot alle forslag og tips dere har

Inaktiv bruker
Lengre opp stod det noe om akvarium med lister er trygest. Hva er lister på et akvarium? Hvor er listene og hvor mange bør det være?
Har dere noen bilder ang dette jeg kan få se?
Er nok ramme du tenker på. Rammeakvarier har en form for ramme i hjørnene. Går stort sett fra topp til bunn og side til side. Gå inn på profilen min så ser du karret der. Det er ett rammekarr. Helglass har da ikke denne ramma.

Hvor lang tid det tar før silikonen blir dårlig avhenger av mye. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe ett karr som har stått tørt en god stund. Det kan jo sjekkes lett ved at selger fyller karret med vann før du kommer og ser på det. Greit om selger gjør det 1-2 dager før du kommer. Er det ikke tett så ser du det da.

Jeg ser for meg at rammekarr er tryggest. Men det er smak og behag. Helglasskarr er jo laget på sin måte slik at de skal tåle trykket uten ramma. Bare hold deg til kjente merker så går det fint.
Hvis du tømmer karret og lar alt tørke skikkelig i ca en uke før du starter opp igjen så er det ikke fare for smitte. Du kan også vaske hele karret med klorin og skylle godt, det dreper alt.

Men, personlig ville jeg ikke brukt klorin, for det krever jo at man skyller veldig nøye for å bli kvitt det igjen.

Kjøper man brukte filterpumper kan man koke alt filtermediet og la pumpa tørke skikkelig i ca en uke før man bruker den igjen. Da er man helt trygg på å ikke få med smitte. Filterslanger bør man da skifte ut, men de koster jo ikke mye å innkjøp.

Det er mer risiko ved å kjøpe planter, både i butikk og privat, enn å ta over brukt akvarieutstyr.

Annet utstyr koker man i 5 min i en kjele med vann, eller setter i en langpanne med litt vann i ovnen og kjører opp til 180 grade etc. som feks røtter og krukker etc. Jeg bruker som regel langpanne til slikt, men filtersvamper etc koker jeg i en kjele.

Klart man kan være uheldig med brukte karr, spesielt større karr som kanskje ikke har stått i vater. Man bør forsikre seg om at akvariet har stått i vater hos den forrige eieren. Ellers er det jo en risiko for at det kan oppstå svakheter. Små akvarier er det vel ikke like nøye med vil jeg tro, det skapes ikke like stort press på et 100 liters akvarium som på et 200 liters.

Man kan jo ikke være 100 % sikker på at forrige eier har behandlet akvariet bra. Mange er jo uvitende og gjør mye rart med akvariene sine Å kaste oppi en bøtte med grus feks er ikke så helt bra. Jeg var hos ei som skulle sette opp et akvarium, hun hadde akvarier fra før av, men jeg skulle hjelpe henne i gang med et nytt. Jeg rakk ikke å si stopp før hun hadde slengt oppi en stor bøtte full av grus i akvariet, og det sa jo "pang!" når det traff bunnen.. Flaks at det ikke sprakk da. Svakheter kan oppstå på den måten og så plutselig en dag gir bunnen etter feks.

Men, man kan være uheldig ved kjøp av akvarium i butikk, mye kan skje under transporten til butikken, men der har man jo toårs garanti, noen gir tre år også.

Jeg kjøpte et akvarium fra et litt privat firma her i vestfold, og tenkte ikke over saken der og da, men senere fant jeg jo ut at det ikke var noe garanti på karret, når jeg oppdaget at det var defekt. Da sto jeg der med skjegget i postkassa




Inaktiv bruker
Tusen takk for veldig gode tips :=)
Inaktiv bruker
Jeg har fulnnet et akvarium jeg liker nå. Er dette et kjent merke? Noen som har erfaringer med dette akvarium? Er det et bra akvarium genrelt det jeg har valgt nå?

167L. AKVARIUM BASIC 95x40x44 SVART MED LYSRAMP OG BORD MED TO DØRER ( 95x40x60)



Noen som kan anbefalle bra nettbutikker til meg?

Hvilke planter har er kraftig / hardføre og ikke trenger ekstra co2?
Inaktiv bruker
Hva het Esha produktet som fjerener snegler. Hvor lang tid tar det å få bort snegler ?
skal kjøpe inn planter nå snart å ha de i noe annet å få bort snegler før jeg får ny akvariumet
Inaktiv bruker
Jeg trenger hjelp til det jeg skriver i innlegg 10 og 11 i denne tråden jeg legg ved her. HÅper noen snill kan hjelpe
Inaktiv bruker
Inredning hjelp ønskes.
Trenger litt tips til innredning hvordan får dette til et akvarium både dere og jeg kan like. Jeg skal ha engelsk elvegrus rundt ca 5 mm.
Hva bør jeg ha og ikke ha til pynt, inkl gjemme steder for fisk og yngel.
Hvor kan jeg evt kjøpe dette dere anbefaler.
Hva bør jeg ha bakers, i midten og fremme. Osv...

Akvariumet ser dere bilde av i tråden her + på min profil.

167L. AKVARIUM BASIC 95x40x44 SVART MED LYSRAMP OG BORD MED TO DØRER ( 95x40x60)


Håper flere er snill å kommer med eksempler. Vis gjerne med bilder. Legg ved link til der det kan kjøpes.

Tusen takk!


Det kom inn et bilde som ikke sku vær her. Får ikke til å slett bilde. Men rett akvarium er svart 167 liter.
Jeg hadde anlagt akvariumet flatt plantet en stor plante på hver side 2/3 bak i akvariumet og 20 cm inn fra sidene.

plant noe lavt i fronten og annlegg med noen stein og slikt på midten.
og evt. noe midt ut i siden som vokser fort og drar litt overskuddsnæring ut av vannet

da har du en start tror jeg som er lett å handtere videre så lenge du er usikker på hvordan anlegget karet ditt.


Men det er min smak og mening.

Inaktiv bruker
2/3 bak er vel just foran inner filtet fluvat u4 du mener, fremfor den og på begge sider i akvarium på begge sider?

Hvilke planter bør jeg ha som er lang? Som er kort for å ha fremme.

MÅ være planter som IKKE trenger ekstra co2.

Steinene skal de ligge flatt eller være i høyden, hvordan få de festet om de er i høyden?
Jeg kom med bare ett hint. Ønsker ikke å anlegget ditt akvarium. ( ikke vondt ment)


2/3 dvs 10 - 15 cm fra bakveggen.

Om du vurderer fisk som pansermaller eller bunnlevende ciklider er sand et bedre alternativ enn elvegrus.
Med ei gruppe pansermaller, gir også sand langt mindre arbeid, iogmed disse skapningene roter avfallet ned i sanda.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap