Gh i stavanger-området?

Hva ligger GH normalt på her? Jeg har brukt strips fra Tetra (ja jeg vet at endel mener det er altfor upresist og at det eneste brukbare er testsett). Hardhet har jo også flere måleenheter. Ser ut som skalaen på stripsen går fra 0 til 300. Mine målinger ligger på 150, m en dette blir jo bare noe omtrentlig. Jeg har ikke noe tilsetninger som skulle endre vannet i den ene eller andre retningen som jeg vet om. Stemmer det med hva andre har som kjemner til området her?
Vannet fra IVAR har en GH på ca 3 °dH
Da får jeg anta at målingene mine ikke er veldig nøyaktige, noe jeg jo heller ikke trodde. Men trodde det var bedre enn som så. Med GH på 150 så skulle fiskene kanskje ikke overleve lenge, ser at søket her inne så går GH opp til 50. Så langt jeg kan se virker det som om de har det bra.
Mulig det du leser som 150 egentlig er 15 eller kanskje mest sansynlig 1,5
Har vært inne på den tanken, men kan ikke se av bruksanvisningen at det skal gjøres. Kan jo ha med hva den måler, Gh måles jo på litt forskjellige stoffer
Høres mest ut som tull. Les bruksanvisningen nøye. Testene er forholdsvis robuste i fht ulike vannforhold.

HM
Hentet fra Wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_%28vann%29)

"Akvarielitteraturen inneholder et virvar av forkortelser og forklaringer.
°dH (Tyske hardhetsgrader), DH/dH (Degree of Hardness), GH/gH (German Hardness/General Hardness), TH/tH (Total Hardness)
Disse betegnelsene er identiske."


og

"Hardhetsklasse mg Ca/l °dH
Meget bløtt vann 0 - 15 0 - 2,1
Bløtt vann 15 - 35 2,1 - 4,9
Middels hardt vann 35 - 70 4,9 - 9,8
Hardt vann 70-150 9,8 - 21
Meget hardt vann > 150 > 21"


Så om Tetra strips måler mg Ca/l så er det likevel for høyt.
Anbefaler å kjøpe dråpetester da disse stripe testene er helt ubrukelige.
Var på dyrebutikken pga ene fisken jeg kjøpte døde dagen etter og hun brukte disse stripsene.
Jeg sa at det ikke stemte så hun sjekket igjen og etter 4 tester så ga dette 4 forskjellige svar. Alle langt fra hverandre.
JBL sin GH test koster ca 75 kr så absolutt verdt det
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap