Malawi kar 110 liter

Etter å ha fundert en stund over økonomi og forenkling av akvarieholdet generelt har jeg kommet frem til at Malawi er det jeg må satse på.

Jeg har ph 8 i springet hjemme og det er vel perfekt for malawi ? Da slipper jeg å kjøpe flere liter med eikebark ekstrakt å annet utstyr også

Mitt spørsmål blir da :
Hvilke fisker kan jeg ha i 110 liter?
Evt. 2 golden ?
Nok med 30 % vannbytte 1 gang i uken ?
Noen som kan gi meg noen gode råd??
Er usikker på hvilken malawi du kan ha i det karet, mtp størrelsen på det.
Hvis du søker i fiskebasen, ser du at Golden skal minimum ha 200 liters kar.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772

Skal du ha malawi, er det likeste å ha 1 hann og f.eks 3 hoer.
Tusen takk for svar

Hvordan pH skal de helst ha da?

Hvilke fisker kan jeg putte i 110 literen ? Har lyst på yngler,så bør være noen som har lett for å leke.
Malawi ciklider skal ha en pH mellom 7,5 og 8,5 så der har du perfekt vann.

En 110 liter er egentlig litt for lite til Malawi ciklider. Men små arter som Cynotilapia afra og Melanochromis cyaneorhabdos kan kanskje gå.

Ellers velkommen som Malawi entusiast.
Tusen takk for svar Roy

Er de artene du nevner der lette å få tak i butikken ?

Kan jeg ha flere forskjellige sorter fisk eller må jeg gå for kun artskar ?

Hvor mange fisk kan jeg ha ? 1 hann og evt 3-4 hunn ?
Tror ikke det skal være så vanskelig og få tak i de artene i butikk eller privat. Jeg har begge, men bor på Sørlandet så det blir nok litt langt vekk.

Man kan ha flere arter Malawi ciklider sammen, så lenge de krever det samme.

Hvor mange fisk i en 110 liter, egentlig ingen for akvariet er for lite. Men skal du først ha Malawi ciklider i en 110 lier, så ville jeg godt for en han og noen hunner, og kun en art.

Vil anbefale deg og skaffe deg ett større akvarie på minst 200 liter. Da kan du ha flere fisk og flere arter. 110 literen kan du bruke til yngel, for det vil du garantert få.
Kan en gruppe på 5 være nok ? F.eks 1 hann og 4 hun ?

Planen er større akvarium når jeg flytter ut. Men så lenge jeg bor hjemme er maxgrensen 110.

Kan jeg plukke steiner fra stranden å pakke oppi karet ? Må de kokes eller er det nok å la de være i en bøtte med ferskvann i 24 timer ?

Vil malawiene spise ciklide sticks,flakfor og røde mygglarver eller må de ha annet for ?

Og en siste ting : Kan jeg bare helle vann rett fra springet oppi karet uten å gjøre noe med det ? Må jo selvfølgelig ha rett temperatur osv. Men de trenger ikke salt eller andre tilsettningsstoffer i vannet ?
Kanskje du heller skal skaffe deg noen Tangayika ciklider. Der er det flere små arter som fint kan gå i en 110 liter. Har for øyeblikket Prinsessen av Burundi Neolamprologus brichardi. De er ikke så vanskelig og få tak i og er relativt lette ciklider som yngler lett.

Steiner kan du plukke i naturen ja, bare spyl dem godt. Stein som er grønnaktig må du ikke bruke, de innholder kobber og vil drepe fiskene.

Fiskefôr som er beregnet for Malawi, Tanganyika og Viktoria ciklider kan du bruke.

Du kan bruke vann fra springen ja, men det må behandles for og få riktig pH. Du får kjøpt tilsettningstoffer for det i akvariebutikkene. Man kan og bruke kalkstein.
Hva med disse små fiskene da?

Demasoni cichlide
Johanni cichlide
Auratus golden melanochromis


Må de ha mye over 8 i ph?? Jeg har 8.1 i springet

Eneste "problemet" er at jeg har Gh på 4. Er det for lavt?
Hvis jeg øker Gh vil vel Ph bli for høy?

Ser det er mulig å få kjøpt malawi salt på webzoo. Har du prøvd dette? Ser ut til at det skal hjelpe til å få stabile verdier
Johanni og Golden blir ganske store etterhvert. Demasoni er en liten art, men de må være i grupper på 15 - 20 stykker, hvis ikke tar de livet av hverandre. Du kan prøve med auratus, men de vokser jo til etterhvert de og.

pH på 8,1 er helt topp. dH kan med fordel være litt høyere ja. Du får såkalt GH salt til det. Det er bare og bruke det. Men mål vannverdiene i starten.
Huff,det skal ikke være lett å velge fisk ^^
Syns det er på tide at akvariebutikkene slutter å selge små kar til oss nybegynnere og heller anbefaler 180 og oppover ettersom det blir enklere med vannverdier og fiske sammensetningen.

Jeg har sendt mail til div butikker nå,så da får jeg se hva slags Malawi som finns her i Trondheim

Kjøpte Malawi salt
Det er billigere og handle privat. Legg ut en ønskes kjøpt annonse.

Pseudotropheus saulosi er en liten art. Hannene blir blå og hunnene blir gule.

Jeg skal snart få meg noen stykker av dem.
Men på fiskebasen står det at de skal ha minimum 200 liter ?
Vil de ikke sloss i karet mitt ?
Det er fullt mulig. Men med en han og flere hunner er det en sjanse for at det kan gå bra. Selv har jeg tre par Pseudotropheus polit - Lion's Cove i en 191 liter. Det går greit og de yngler. Grunnen til at jeg har hatt de midlertidig i dette karet, er at de skulle få gå alene og yngle. De vil bli flyttet til større kar snart.

Men som de sier anbefaler de minimum 200 liter. Det gjør de på alle Malawi ciklider, og er enig i det. De trenger mer plass...
Nå har jeg fått svar på hva den lokale fiskebutikken har. Noen av disse du kan anbefale?



Vi har malawi ciklider inne:=)



Vi har mest m,buna inne dvs rift ciklider fra sjøen…mel auratus, mel maingano, labidochromis caeruleus ”golden”, lab, hongi, ps.msobo deep, kingsize afra, metraclima zebra(blå/rød), ps.socolofi. Vi har noen større arter som protomelas kadango red fin, protomelas ”fire blue” og nimbochromis venustus. Dette er hva vi har for øyeblikket, men vi tar inn en god del andre arter også, så det er bare å komme med ønsker.
Melanochromis cyaneorhabdos - Maingano og Pseudotropheus socolofi er de minste av de artene der.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap