Døende discus

Hei, har et discus problem som jeg trenger litt tips/råd med.. Bestemte meg i går for og prøve meg på discus etter en del lesing om dem. Kjøpte meg derfor 3 stk som er mellomstore (vil tippe de er litt under ungdom). Alle 3 flyttet inn i går kveld, akvarievannet var byttet på forhånd, bunnen slamsugd og vann tester gjort (ph 7, nitrit 0). Vann temp var på 28 grader.

Jeg matet de andre fiskene i går før jeg slapp uti discusen så de ikke skulle bli skremt hvis jeg matet senere. Prøvde og fore discusen litt senere med tetra bits og mysis uten interesse. Når jeg stod opp i dag lå en av discusen på bunnen, på siden. Fortsatt i live men den har det ikke bra... Tempraturen var gått ned til 24.7, er det problemet eller er det noe annet? De to andre discusene som er litt større ser ut til og klare seg fint. Blir veldig glad om noen har noen gode råd..

bilder :/
Hvorfor i all verden har du latt temp synke til 24,7 ? Har du ikke varmekolbe? Ny discus bør ha minst 28, helst opp mot 30 grader. Stabil temp er i hvertfall stikkordet.

Hvor lang tid brukte du på å aklimatisere discusene fra pose til ditt vann? dersom dette har skjedd på under 30 minutter så er det 95% sikkert årsaken, og da er det nok mest sannsnynlig for sent for disse.

Jeg ville uansett fått temp til å være stabil rundt 30 og byttet 40% vann om dagen fremover. Ingen foring.

EDIT: tittet litt mer på bildene og disse er ikke veldig store ser det ut til. Kanskje bare 7-8 cm? Discus kan bli over 20 cm, og vel så det. Synes øynene ser veldig store ut i forhold til fiskens størrelse - det kan tyde på gammel fisk med dårlig vekst fra tidligere.
Amazonas
Hvorfor i all verden har du latt temp synke til 24,7 ? Har du ikke varmekolbe? Ny discus bør ha minst 28, helst opp mot 30 grader. Stabil temp er i hvertfall stikkordet. Hvor lang tid brukte du på å aklimatisere discusene fra pose til ditt vann? dersom dette har skjedd på under 30 minutter så er det 95% sikkert årsaken, og da er det nok mest sannsnynlig for sent for disse. Jeg ville uansett fått temp til å være stabil rundt 30 og byttet 40% vann om dagen fremover. Ingen foring. EDIT: tittet litt mer på bildene og disse er ikke veldig store ser det ut til. Kanskje bare 7-8 cm? Discus kan bli over 20 cm, og vel så det. Synes øynene ser veldig store ut i forhold til fiskens størrelse - det kan tyde på gammel fisk med dårlig vekst fra tidligere.


Mulig at noe sviktet i natt, tempen var stabilt 28 i hele går. Den er tilbake til 28 nå. Tipper at det gikk rundt 20 min ca med akklimatisering. Etterfyllte med litt akvarievann 2 ganger underveis. Har tatt et lite vannbytte i morges når jeg stod opp i håp om at det hjalp. To av discusene ser fortsatt ut til og klare seg fint, mens den tredje har flyttet på seg, men fortsatt på siden. Er det håp om at situasjonen kan bli bedre, eller blir det mer humant og avlive..?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap